Plinius

mandag, januar 14, 2013

P 1/13: Året som gikk

Filed under: blogger — plinius @ 4:41 pm

Det normale er det digitale.

Men papiret holder fortsatt stand. Dette skrev Plinius på papir i 2012:

Bok og bibliotek

  1. Hva sier markedet? Nr. 6, s. 26-27
  2. Lett å tale. Tungt å handle. Nr. 5, s. 26-27
  3. Bibliotekarer og entreprenører. Nr. 4, s. 26-27
  4. Teksten stiger. Boka faller. Nr. 3, s. 32-33
  5. Skjeve tall i staten. Nr. 2, s. 60-61
  6. Stigende statistikk. Nr. 1, s. 60-61.
  7. Europeana sitter fast i fortiden. Nr. 1, s. 44-45

Bibliotekforum

  1. Ikke-brukeren i sentrum. Nr. 8, 18-19
  2. Bevis din verdi! Nr. 7, s. 22-23
  3. Indikatorer på prøve. Nr. 4, s. 16-17
  4. Stevnemøte i Stavanger.
  5. Bibliotekar 2020. Nr. 2, s. 30-31
  6. Tall og dokumentasjon i fagbibliotek. Nr. 2, s. 26-27
  7. NB overtar makt og ansvar. Nr. 2, s. 48-49
  8. Når skolene skal telle. Nr. 1, s. 16-17

Men alt dette finnes også på nettet.

Fagartikler

På engelsk kom

Artikkelen, som handler om måling av nettrafikk, var opprinnelig et foredrag på IFLA-konferansen i Quebec i 2008.  På sommerens IFLA-arrangementer holdt jeg to foredrag – ett om bibliotekindikatorer (i Turku) og ett om e-læring i Afrika (i Helsinki):

Blogger

Jeg blogger altså noe mindre enn før. Jeg tror ikke jeg skriver mindre. Men kanalene skifter.

Bloggen er et mellomlangt format. En bloggpost med skikkelig innhold krever i hvert fall en time. Korte tips og tanker egner seg bedre for Twitter, som bare tar et par minutter.

E-bøker

Samtidig savner jeg mer sammenhengende tekst. Etter å ha skrevet et par tusen bloggposter om bibliotek og e-læring, er mitt personlige lager av korte tekster langt på vei tømt. Alternativet er ikke å skrive lange lineære tekster, men å sette de kortere tekstene sammen innenfor en fastere ramme.

Bloggformatet er rent kronologisk. Hver dag har nok med sin glede eller plage. De følger hverandre som perler på en snor. Nå ønsker jeg meg mer sammensatte strukturer: pyramider, blokker, tårn og katedraler. For å gå i dybden må vi gå i høyden.

Derfor bruker jeg mer skrivetid på mine Google Sites – først og fremst

Utviklingen av KOSTRA-delen av Statistikk i praksis er et aktuelt eksempel.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

