Utdanningskonferansen 2013 (Bergen 14.-15. februar) stilte spørsmålet
om en i utdanningen av lærere tar inn over seg at skolehverdagen er sterkt preget av bruk av digitale verktøy både av lærere og elever. Har vi som driver høyere utdanning endret vår praksis ut fra de muligheter som teknologien gir muligheter for i dag?
Kilde: Prorektor Olgunn Ransedokken, IKT i opplæringa, paa rektoratets blogg 28. februar
Min kommentar:
Fint at du framhever dette. LATINA-labben ved Læringssenteret har prøvd å utforske de nye læringsformene i praksis i noen år nå.
Erfaringene fra sommerskolen og fra LATINA-kurs i Kina, Uganda og nå sist – forrige uke – i Palestina viser at det er den mobile, personlige og billige adgangen til nettet som gjoer ekte eLæring mulig.
Første fase har vaert preget av datalabber og LMSer. Nå åpner det seg nye muligheter. Teknikken kommer; så det er først og fremst pedagogikken som må utvikles.
UNESCO sier det slik:
Today, a growing body of evidence suggests that ubiquitous mobile devices – especially mobile phones and, more recently, tablet computers – are being used by learners and educators around the world to access information, streamline administration and facilitate learning in new and innovative ways.
… mobile learning is an on-the-ground reality: students and teachers from Mozambique to Mongolia are using mobile devices to access rich educational content, converse and share information with other learners, elicit support from peers and instructors, and facilitate productive communication.
Hilsen Tord Høivik
p.t. Ramallah
Legg igjen en kommentar