Plinius

søndag, april 28, 2013

P 9/13: Dannelse på norsk

Filed under: litteratur, sitater — plinius @ 1:59 pm

– Hva solskinn er for det sorte muld, er sann opplysning for muldets frende (Grundtvig).

Georg Johannesen (1930-2005) var en norsk opplysningsfilosof. Ibsen dro til Roma. Johannesen valgte indre eksil: vox clamantis in deserto.

Jeg går på SATS for å styrke kroppen. Jeg leser Rhetorica Norvegica (1986) for å holde hodet i form. Begge trenger motstand. Sitatene kan tres på en stang og løftes etter behov.

  • Min bok kan virke kjedelig, innviklet, rotet, tung, springende, usammenhengende, platt, dumfrekk, kynisk, infantil, senil, usaklig, ond, uvennlig og politisk betenkelig.
  • Jeg ber derfor en gammel indisk bønn: Dette må ikke bli fortalt til en som ikke savner noe, ikke øver seg, en som ikke hengir seg til noen sak, heller ikke til en som har vist deg uvilje når du har undervist ham (Bhagavadgita)

s. 3

  • Hver side i Rhetorica Norvegica er ment som et brev, dvs. som en personlig hilsen til en kjent eller ukjent nordkvinne eller nordmann i en ny norsk postmoderne seinmiddelalder.
  • Les … boka som en bønn om samtale fra en ensom norsklærer.

s. 4

  • Den som studerer for mye er like lat som den som studerer for lite (Bacon).

s. 5

  • Maksimumsretorikk = Utdannelsen av taleren = Mennesket som sosialt vesen, læren om allmenndannelsen
  • Minimumsretorikk = Stillæren eller den lettleste oversikt over et moteemne, slik at man kan virke som man veit hva man snakker om
  • Minumumsretorikk er en falsk retorikk: hykling av sakkunnskap

s. 13

  • Retorikken er humanvitenskapenes gamle og nye dronning (W. Jens)

s. 15

  • Strukturalistisk antropologi er en teknikk for depaysement, landflyktighetsteknikk (Lévi-Strauss)

s. 19

Kunsten har fire måter eller knep eller virkemidler (stiler)

  1. Han skriver så poetisk, så følsomt, i bilder, rørende
  2. Hun skriver så etterlignende, så realistisk, så naturlig, vi blir liksom kjent med det hele, alt er så virkelig
  3. Han skriver så slående, det er så originalt, uventet, vi ventet oss likevel dette, vi måper, grepet og forundret.
  4. Hun skriver «så interessant». Vi møter et rikt miljø men mange interessante mennesker i alle aldre, fascinerende folk opplever mye «interessant» i livet, vi kakler om det.

s. 20

  • Humaniora er de sokratiske vitenskaper som har menneskene og deres samfunn som sitt emneområde.
  • En norsklærer underviser i praktisk filosofi.

s. 21

  • Formalismen er et oppgjør med all gripende, realistisk, etterlignende, romantisk og interessant litteratur.

s.22

  • Rådstalen handler om handling, ikke om «handlingens fonetiske skygge».
  • Det har ingen hensikt å lære seg retorikk hvis man tror at man lever i et fritt land.

s. 23

  • Gerbert (Sylvester II, d. år 1003) så retorikken og dens teori og praksis som hersketeknisk maktspråk, domsspråk og regjeringstale på tradisjonelt romersk vis.
  • Kirkefedrene kalles senere les anciens ved den vekt de legger på å gjenreise rådstale og domstale, dvs. det dannede og mektige mennesket.

s. 25

  • Vitenskap uten vidd er vanvidd.

s. 26

  • Retorikk er handlingslogikkens teori sammen med en … språkteori som særlig omfatter talehandlinger.

s. 28

  • Retorikk er oldtidens beste vitenskap.
  • Retorikk er den allmenne talekunst, slik den talende og lyttende utøves til enhver tid av et hvilket som helst sosialt aktivt individ (etter Lausberg)
  • Retorikk er å vite hva man sier og hvorfor man sier det. Å tenke er å tale.

Fortsettes …

Ressurser om GJ

Advertisements

3 kommentarer »

  1. […] P 9/13: Dannelse på norsk. Sitater fra Rhetorica Norvegica. […]

    Tilbakeping av P 18/13: Å lese er å våkne | Plinius — torsdag, mai 16, 2013 @ 9:07 am

  2. […] P 9/13: Dannelse på norsk. Sitater fra Georg Johannesen […]

    Tilbakeping av P 20/13: Taushetens voktere | Plinius — tirsdag, juni 4, 2013 @ 11:12 am

  3. […] P 9/13: Dannelse på norsk. Sitater fra Georg Johannesen […]

    Tilbakeping av P 50/13: Dannelse ved HiOA | Plinius — lørdag, oktober 19, 2013 @ 1:54 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: