Plinius

torsdag, juni 6, 2013

P 22/13: Vi må tråkke opp nye stier

Filed under: debatt, forskning — plinius @ 9:34 am

European Association for Internationalisation of Education har besøkt høyskolen, forteller Rektoratets blogg.

Hensikten var å få «innspill og inspirasjon» i arbeidet med langtidsplanen Strategi 2020: Ny viten – ny praksis.

En gruppe internasjonale forskere ledet et verksted som omfattet

  • teori,
  • gruppeanalyser av egne SWOT-analyser
    • SWOT står for en systematisk vurdering av strengths / weaknesses / opportunities / threats
  • tre-dagers øvelsesevaluering av internasjonaliseringen ved HiOA.

Verkstedet lagde intervjuguider basert på rektoratets presentasjon av høyskolen. Deltakerne delte seg i fire, med ansvar for hvert sitt delområde:

  • studentenes erfaringer [med internasjonalisering]
  • internasjonalisering i studiene
  • internasjonalisering i forskning
  • rekruttering av tilsatte og organisatorisk rammeverk for internasjonalisering

Profesjonsuniversitetet

Gruppen mente at det var

  • mye godt internasjonaliseringsarbeid på grasrota 
  • mange innovative aktiviteter
  • gode holdinger til internasjonalisering

Jeg noterte meg også at

  • gruppen var positiv til HiOAs universitetssatsning med sin unike profesjonsprofil
  • den nasjonale disiplinorienterte konteksten gjør at HiOA må bruke mye energi på å «finne ut hvordan de skal gjøre ting» 

Med andre ord: et profesjonsuniversitet er noe annet enn Blindern.

  • Vi må tråkke opp nye stier.

Uløste oppgaver

Den internasjonale gruppen pekte også på uløste oppgaver:

  • Den nettbaserte dokumentasjonen på engelsk var generelt fraværende. Det som fantes hadde dårlig språklig kvalitet.
  • Forskningen ved HiOA burde markedsføres bedre internasjonalt.
    • Spørsmål fra TH: mente de bare forskning eller også utvikling og innovasjon?
  • Gruppen ønsket noe mer styring igjennom konkrete retningslinjer.
    • HiOA anbefales å være mer bevisste hvilke samarbeid og prosjekter man velger å gå inn i.

Selve organiseringen av det internasjonale arbeidet var ikke helt på plass. Gruppen ga en anbefaling om at institusjonen kan promotere seg som et «research supported university» og ikke et «research intensive university».

Instituttlederne

Når det gjaldt styring og ledelse pekte gruppen på instituttledernes sentrale rolle

  • instituttledernes avgjørende betydning som «enablers» for å utløse internasjonaliseringsinitiativer
  • trusselen som ligger i … at de lett kan risikere å utgjøre barrierer.

Indikatorspørsmål ble også tatt opp:

  • mer fokus på hva indikatorer for internasjonalisering skal brukes til
  • hvordan informasjonen kan bidra til forbedringer
  • konkretisere tydeligere hva som forventes

Hele prosessen virker positiv.

Høyskolens verden er sammensatt. Enhver endring innebærer en viss tautrekking mellom ulike interesser. Et kritisk og konstruktivt blikk utenfra gjør det lettere å diskutere, å fatte vedtak og å gjennomføre mer helhetlige strategier.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: