Plinius

onsdag, juni 12, 2013

P 28/13: Innovasjonsdag i Tønsberg

Filed under: Uncategorized — plinius @ 10:17 am

Innovasjonsdagen er i gang.

Vestfold fylkesbibliotek er arrangør. Her er programmet. Plinius åpnet med et foredragsverksted (90 min) om innovasjonsverktøy. Innledningen (20 min) heter Når verden vender (lysbildene).

Du kan se og høre en kortversjon av foredraget (11 min)*.

Deretter var det gruppearbeid og plenumsdiskusjon med eksempler hentet fra Gartner Hype Cycle (diagram). Innspill fra gruppediskusjoner – med takk til Anita Evensen (skriver):

  • Prediksjon basert på statistikk -> små kommuner: vite hvem er brukerne dine, ha data for å foreta valg utfra konkrete fortellinger
  • Forbrukerbasert innovasjon -> consumerization, forbrukerne står for utviklingen, hvordan bruke grupper på Facebook som ressurs, trender, brukerne trekkes inn i drift

Flere kommentarer

  • Natural language question answering -> kan bli viktig for døgnåpne bibliotek
  • Svak formidling internt i feltet (BIG DATA og idea management), Storhauge, privat bibliotek. Dårlig informasjon om bibliotekprosjekter.
  • Crowdsourcing -> større engasjement fra brukerne
  • Internet of things -> mer automatisering
  • Cloud computing-> digitale bøker
  • Speech to speech -> hjelp til å kommunisere med innvandrere
  • Gamification -> nettspill til læringsspill i samarbeid med skoler, datautstyr, spill, felles terminologi

Deretter snakket Tone Moseid, biblioteksjef i Tønsberg og Nøtterøy, biliotek om universell utforming, mens Anders Ollsson, Sollentuna bibliotek (tidl. Nacka) fortalte om et bibliotek bygd på prinsippene i LEAN management.

Også HiOA har satset på denne metoden for å forbedre organisasjonen.

*Bortsett fra det siste minuttet, som har falt bort. Jeg er fortsatt i startfasen med å bruke Camtasia.

Ressurser

VEDLEGG

Kartlegging av det administrative arbeidet ved HiO og HiAk gjort høsten 2010 avdekket dobbeltarbeid, unødvendige kontrollpunkter og uklare ansvarsforhold.

Nå skal arbeidet effektiviseres. Effektiviseringen gjøres gjennom FAB-prosjektet, som har fokus på forbedringskultur, arbeidsprosesser og brukerverdi.

– Prosjektets formål er todelt. Vi skal lage nye og bedre felles arbeidsprosesser, og vi skal jobbe med å utvikle en kultur for kontinuerlig forbedring hvor brukerens behov står i fokus, forteller prosjektleder Elin Corneliussen, seniorrådgiver i avdeling for ressursutvikling og infrastruktur.

– Prosjektet har kvalitetsforbedring som mål, ikke først og fremst innsparing. Samtidig kan prosjektet medføre at vi frigjør ressurser som kan brukes til å styrke andre områder. Og dersom vi kan utvide med det forventede antall studenter i årene som kommer uten å øke andelen administrativt tilsatte tilsvarende, så vil også det være et godt resultat.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: