Plinius

søndag, oktober 13, 2013

P 47/13: Rask lesing om langsom bølge

Filed under: debatt — plinius @ 8:58 pm

MOOC banker på døra.

Den første norske MOOC-konferansen ble holdt 10. september. HiOA holdt et åpent seminar 27. september og skal følge opp senere i høst.

Den nasjonale konferansen ville «sette søkelyset på at MOOC er på vei til Norge». Arrangørene ønsket å diskutere spørsmål som:

  • Utfordrer MOOCene elfenbenstårnet? 
  • Er globale løsninger svaret på våre behov? 
  • Hvem vil egentlig tape på MOOC? 
  • Hvordan kan høyere utdanning utnytte det beste i MOOC konseptet? 

På grunn av stor interesse ble konferansen flyttet til større lokaler.

Alt dette er vel og bra. Det er godt å komme i gang. Det jeg savner er et fastere grep.

Globale løsninger er ikke svaret på våre behov. Globale løsninger gir rammene vi må forholde oss til.

Norge virker så isolert fra resten av verden. Arrangørene tar ikke stilling. De stiller bare forsiktige spørsmål. Vi starter tilsynelatende på null.

Tsunamivarsel

Høyskolens invitasjon var ennå mer tilbakelent:

MOOC-bølgene går høyt over verden, og det spruter litt også på lille Norge. 

En tsunami er en stor, men langsom bølge. Den kan oppstå hundrevis, og til og med tusenvis av kilometer unna. Båter til sjøs merker at havet stiger og deretter at det synker. Men båtene duver med.  Katastrofen oppstår når bølgen nærmer seg land. Vannet presses oppover og flommer inn over kystområdene.

Plinius ser på den nettbaserte læringen som en flodbølge. MOOCene er et forvarsel. Universiteter og høyskoler bor i strandsonen.

Jeg ser ingen grunn til å argumentere i det lange og det brede for dette synspunktet. Aktører med større ressurser og større tyngde har forlengst sendt ut tsunamivarsel.

Lett å følge med

En forsker forventes å kjenne status på sitt fagfelt. De kan ikke få med seg alt, men de bør i hvert fall lese oppsummeringer av kunnskapsstatus. Det samme gjelder strategisk ledelse. Den norske elæringsdebatten blir mindre avventende hvis deltakerne knytter an til den brede internasjonale debatten.

Det er lett å følge med. Det finnes en rekke aktuelle rapporter. De er beregnet på opptatte ledere.  Derfor er de korte. Som her:

Australia

I Australia fikk universitetssektoren gjennomført en bred analyse av framtidas universitet i fjor. Rapporten University of the future: A thousand year old industry on the cusp of profound change ble publisert i mai 2013. Den er kvass i språket. Hovedkonklusjonen er at dagens modell står for fall:

“Over the next 10-15 years, the current public university model in Australia will prove unviable in all but a few cases.”

USA

I USA representerer Association of Governing Board of Universities and Colleges mange ledende utdanningsinstitusjoner. AGB inviterte Brian  Voss (nestleder av EDUCAUSE) til å analysere situasjonen. Hans skriftlige rapport:

gir en oppsummering for beslutningstakere.

Ressurser

Plinius

  • P 41/13: Snakk om treet – ikke om lynnedslaget. MOOC-debatten er bare et signal. Høyere utdanning kan ikke fortsette som om nettet ikke fantes.

Khrono

Verden

  • Recent reports and papers on MOOCs and Online educationThis overview of nine key documents published over the past year is provided to support the ongoing debate on MOOCs, Open Educational Resources and online education, and to support the change processes in this time of openness

Quotes

Australia

  • “Our major competitor in ten years time will be Google…if we’re still alive!” University Vice-Chancellor [rektor]
  • “The traditional university model is the analogue of the print newspaper… 15 years max, you’ve got the transformation.” University Vice-Chancellor
  • “There will be 15-20 independent, global brands … the rest will be playing for the silver medal.” University Vice-President

USA

The Association of Governing Boards of Universities and Colleges (AGB) is the only national association that serves the interests and needs of academic governing boards, boards of institutionally related foundations, and campus CEOs and other senior-level campus administrators on issues related to higher education governance and leadership.  Its mission is to strengthen, protect, and advocate on behalf of citizen trusteeship that supports and advances higher education. 

Norge

  • Kan vi lære noe av Kodak,  reiseradio og andre disruptive innovasjoner?
    • Kodak var ikke, men ble knust av, en «disruptiv innovasjon»
    • Reiseradioen var ingen katastrofe.

Clay Shirky (university professor)

I’ve watched industry after industry forced to renegotiate their methods and models, in the face of a medium that allows for perfect copying, global distribution, zero incremental cost, ridiculously easy group-forming: The music business. Newspapers. Travel agents. Publishers. Hotel owners. And while watching, I’ve always wondered what I’d do when my turn came.

And now here it is.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: