Plinius

mandag, oktober 28, 2013

P 58/13: Professorskolen

Filed under: forskning, HiOA, profesjon — plinius @ 10:44 am

Khrono har gitt ansatte og studenter ved HiOA muligheten til å diskutere viktige spørsmål om høyskolens vei til universitet.

To linjer avtegner seg. Profesjonslinjen legger vekt på profesjonsfagenes egenart, altså det som skiller kunnskaper og ferdigheter i profesjonene fra kunnskaper og ferdigheter i tradisjonelle akademiske disipliner. Forskningslinjen legger vekt på det som er (eller burde være) felles for profesjonsfag og disiplinfag.

Forskningslinjen vektlegger teoretisk kunnskap. Den innebærer en konsentrasjon om akademisk kvalifisering i form av tellekanter, doktorgrader og professorater.

Anvendt kunnskap

Profesjonslinjen vektlegger anvendbar kunnskap. Den er ikke negativ til akademisk forskning, men betrakter ikke publisering som et mål i seg selv.

Profesjonslinjen støtter forestillingen om to veier til fagtoppen. Konkret betyr det at vi sier og mener at

  • praktisk utviklingsarbeid og teoretisk forskning er like viktig
  • førstelektor og førsteamanuensis er jevnbyrdige
  • dosent og professor er jevnbyrdige

Da utfordrer vi selvsagt det akademiske establishment. Likestillingen er ikke selvsagt. Professorstanden ønsker ikke nykomlinger ved sin side.

Høyskolen «på vei mot universitetet» står midt i denne i denne spenningen. Noe av det HiOA  satser på i 2014 er et program for å styrke rekrutteringen til faglige toppstillinger.  Kunnskapsgrunnlaget må styrkes.

Det er et godt og nyttig initiativ. Ledelsen har gitt programmet tilnavnet «professorskolen». Det klinger godt, men bør likevel droppes. Si heller professor- og dosentskolen, eller PD-programmet, eller fagtoppskolen.

Feltnøytrale ord

Språket former tanken.  Kvinnekampen har lært oss å bruke kjønnsnøytrale betegnelser.  Språkrådet sier det slik:

Mange tar språket for gitt og tenker lite over hvor viktig og innfløkt det er. Vi bruker språk til å formidle ikke bare informasjon og ideer, men også verdier og følelser. Språket vårt er derfor ikke nøytralt. … Ord som lærerinne, kontordame og allmannamøte var vanlige for 25 år siden. I dag hører vi dem knapt. 

Språkrådet anbefaler:

  • Bruk kjønnsnøytrale ord når det er tale om begge kjønn, eller når du ikkje veit kva kjønn det gjeld
  • Behandle kvinner og menn parallelt så begge kjønn blir synlege

Ordene doktorgrad, førsteamanuensis og professor tilhører det teoretiske kunnskapsfeltet. Førstelektor og dosent tilhører det praktiske kunnskapsfeltet. De som mener at feltene er likestilt, bør bruke feltnøytrale betegnelser.

De som ikke mener at feltene er likestilt, bør forberede seg på debatt.

Ressurser

Khrono

NTNU

Plinius

2 kommentarer »

  1. […] P 58/13: Professorskolen. Dosenter ingen adgang […]

    Tilbakeping av P 61/13: Hvem eier høyskolen? | Plinius — torsdag, oktober 31, 2013 @ 5:11 pm

  2. […] P 58/13: Professorskolen. Dosenter ingen adgang […]

    Tilbakeping av P 13/14: Khrono på banen | Plinius — lørdag, juni 28, 2014 @ 9:58 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: