De globale rangeringene av universiteter påvirker markedet.
Høy plassering gir et konkurransefortrinn i forhold til internasjonale studenter og søkere til faglige stillinger. Men mange læresteder er misfornøyde med måten de blir vurdert på. Metodikken varierer fra instrument til instrument – og leverer alt for enkle svar.
Bildet: Biomedisin – Molekylær bildediagnostikk (HiOA)
Multirank er et EU-støttet prosjekt for å lage en annen type vurderingsmodell. Multirank utvikles av universitetene (og høyskolene) i fellesskap. Det nye systemet plasserer ikke institusjonene på en lineær skala. I stedet bygger det opp en database der interesserte kan konstruere sine egne indikatorer.
Høgskolen i Oslo og Akershus har valgt å bli med i dette samarbeidet. Det er et fornuftig valg. Mer enn 500 læresteder har meldt seg på. Les gjerne bloggposten til prorektor (FoU) Frode Eika Sandnes fra februar i år. Den gir et godt innblikk i de europeiske prosessene.
I vedlegget gjengir jeg hovedtrekkene i systemet, det vil si dimensjonene og indikatorene, slik de ser ut i dag. De første datasettene kommer i 2014.
Ressurser
- Frode Eika Sandnes. Svar på spørsmål fra FørFredag.
- Universitetsrangering. Wikipedia.
VEDLEGG
Multirank provides a multi-dimensional ranking both on the institutional and the field level. The dimensions include:
- Teaching and learning
- Research
- Knowledge transfer
- International orientation
- Regional engagement
Each dimension is measured by a series of indicators.
TEACHING & LEARNING
- Student-staff-ratio
- Graduation rate (BA and – separately – MA)
- Percentage of academic staff with PhD
- Percentage of students graduating within normative period (BA and –separately – MA)
- Rate of graduate employment
- Inclusion of work experience in degree programme
- Indicators from the student survey
- Overall learning experience
- Quality of courses & teaching
- Organisation of program
- Contact to teachers
- Social climate
- Facilities (libraries, laboratories, rooms, IT)
- Research orientation of teaching programme
- Inclusion of work experience /practical elements
RESEARCH
- External research income (per fte academic staff)
- Doctorate productivity
- Total research publication output (per fte academic staff)*
- [stjerne betyr at eksisterende data kan brukes]
- fte = Full Time Equivalent (årsverk)
- Art related output
- Field-normalised citation rate*
- Highly cited research publications *
- Interdisciplinary research publications*
- Research orientation of teaching (student survey)
- Number of post-doc positions
KNOWLEDGE TRANSFER
- Income from private sources (service contracts, consultancies, licenses, royalties, clinical trials, etc.)
- Joint research publications with industry*
- Patents (per fte academic staff)*
- Co-patents with industry (per fte academic staff)*
- Number of spin-offs (average over three year period)
- Patent citations to research publications*
- Revenues from Continuous Professional Development
INTERNATIONAL ORIENTATION
- Educational programmes (BA, resp. MA) in foreign language
- International orientation of degree programmes
- Opportunities to study abroad (student survey)
- Student mobility (composite of incoming, outgoing, joint degree students)
- Percentage of international academic staff
- Percentage of PhDs awarded to foreign students
- International joint research publications*
- International research grants
REGIONAL ENGAGEMENT
- Percentage of graduates working in the region
- Student internships in regional enterprises
- Degree theses in cooperation with regional industry
- Regional joint research publications*
- Income from regional sources
[…] P 60/13: Kvalitet og mangfold […]
Tilbakeping av P 13/14: Khrono på banen | Plinius — lørdag, juni 28, 2014 @ 9:58 am