Plinius

onsdag, oktober 30, 2013

P 60/13: Kvalitet og mangfold

Filed under: debatt, forskning, HiOA, statistikk — plinius @ 10:11 am

De globale rangeringene av universiteter påvirker markedet.

Høy plassering gir et konkurransefortrinn i forhold til internasjonale studenter og søkere til faglige stillinger. Men mange læresteder er misfornøyde med måten de blir vurdert på. Metodikken  varierer fra instrument til instrument – og leverer alt for enkle svar.

Bildet:  Biomedisin – Molekylær bildediagnostikk (HiOA)

Multirank er et EU-støttet prosjekt for å lage en annen type vurderingsmodell. Multirank utvikles av universitetene (og høyskolene) i fellesskap. Det nye systemet plasserer ikke institusjonene på en lineær skala. I stedet bygger det opp en database der interesserte kan konstruere sine egne indikatorer.

Høgskolen i Oslo og Akershus har valgt å bli med i dette samarbeidet. Det er et fornuftig valg. Mer enn 500 læresteder har meldt seg på. Les gjerne bloggposten til prorektor (FoU) Frode Eika Sandnes fra februar i år. Den gir et godt innblikk i de europeiske prosessene.

I vedlegget gjengir jeg hovedtrekkene i systemet, det vil si dimensjonene og indikatorene, slik de ser ut i dag. De første datasettene kommer i 2014.

Ressurser

VEDLEGG

Multirank provides a multi-dimensional ranking both on the institutional and the field level. The dimensions include:

  • Teaching and learning
  • Research
  • Knowledge transfer
  • International orientation
  • Regional engagement

Each dimension is measured by a series of indicators.

TEACHING & LEARNING

  • Student-staff-ratio
  • Graduation rate (BA and – separately – MA)
  • Percentage of academic staff with PhD
  • Percentage of students graduating within normative period (BA and –separately – MA)
  • Rate of graduate employment
  • Inclusion of work experience in degree programme
  • Indicators from the student survey
  • Overall learning experience
  • Quality of courses & teaching
  • Organisation of program
  • Contact to teachers
  • Social climate
  • Facilities (libraries, laboratories, rooms, IT)
  • Research orientation of teaching programme
  • Inclusion of work experience /practical elements

RESEARCH

  • External research income (per fte academic staff)
  • Doctorate productivity
  • Total research publication output (per fte academic staff)*
    • [stjerne betyr at eksisterende data kan brukes]
    • fte = Full Time Equivalent (årsverk)
  • Art related output
  • Field-normalised citation rate*
  • Highly cited research publications *
  • Interdisciplinary research publications*
  • Research orientation of teaching (student survey)
  • Number of post-doc positions

KNOWLEDGE TRANSFER

  • Income from private sources (service contracts, consultancies, licenses, royalties, clinical trials, etc.)
  • Joint research publications with industry*
  • Patents (per fte academic staff)*
  • Co-patents with industry (per fte academic staff)*
  • Number of spin-offs (average over three year period)
  • Patent citations to research publications*
  • Revenues from Continuous Professional Development

INTERNATIONAL ORIENTATION

  • Educational programmes (BA, resp. MA) in foreign language
  • International orientation of degree programmes
  • Opportunities to study abroad (student survey)
  • Student mobility (composite of incoming, outgoing, joint degree students)
  • Percentage of international academic staff
  • Percentage of PhDs awarded to foreign students
  • International joint research publications*
  • International research grants

REGIONAL ENGAGEMENT

  • Percentage of graduates working in the region
  • Student internships in regional enterprises
  • Degree theses in cooperation with regional industry
  • Regional joint research publications*
  • Income from regional sources

1 kommentar »

  1. […] P 60/13: Kvalitet og mangfold […]

    Tilbakeping av P 13/14: Khrono på banen | Plinius — lørdag, juni 28, 2014 @ 9:58 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: