Fylkesbibliotekene i Buskerud, Østfold, Vestfold og Akershus arranger et statistikkverksted i Drammen mandag 6. januar. Jannicke Røgler og jeg selv er faglige veiledere.
Denne bloggposten bygger på en kort orientering til de femten deltakerne.
Godt nytt år til alle deltakere på verkstedet i Drammen 6. januar (og til andre interesserte). Dette blir altså et veiledet verksted – ikke et undervist kurs – noe som betyr at deltakerne
- arbeider med sitt eget tallmateriale og sine egne problemstillinger
- med lett adgang til faglig veiledning
i et arbeidsfellesskap der det overordnede målet er felles:
- å utnytte statistikken for 2013 mest mulig effektivt
- til intern planlegging og til kommunal argumentasjon
Veiledning
Veiledningen kan ta flere former
- individuell veiledning fra Jannicke og meg
- veiledning i små grupper (2-4), hvis flere arbeider med omtrent samme spørsmål
- korte gjennomganger i plenum (5-15 min) dersom det viser seg at mange spør om det samme
De som ønsker å fortsette med sitt eget arbeid under et plenum kan selvsagt bare gjøre det.
Vi regner også med at alle er innstilt på å bistå hverandre. Dette er nesten en forutsetning for at den nye kunnskapsøkonomien skal fungere.
Nye læringsformer
I det digitale feltet er det stadig noe nytt å lære. Men læringen blir stadig mer individuell og situasjonsbestemt. Nye læringsformer erstatter det meste av klassebasert undervisning (ikke alt)
- selvstyrt læring, med bruk av nettets åpne læringsressurser (MOOCs er ett eksempel)
- læring på arbeidsplassen, med superbrukere, drop-in kurs og drop-in steder (fleksible læringsrom)
- verksteder, der deltakerne kan ta med seg sine egne verktøy (BYOD: bring your own device) og sine egne problemer (BYOP) inn i en læringsrettet gruppe
Folk snakker om tidsklemma. Den beskrives som en konflikt mellom et tettpakket arbeidsliv og en tettpakket fritid, spesielt i forhold til aktive barn. Vi øker forbruk og produksjon pr. time samtidig.
Kunnskapsøkonomien krever kontinuerlig læring. Those who hesitate, are lost …
Læringsmiljø
Det betyr at vi trenger læringstid i tillegg til arbeidstid og fritid. Læringen må også defineres i rommet. Effektiv læring forutsetter produktiv læringstid og produktive læringsrom. Både fysiske og virtuelle rom er viktige.
Samtidig skifter vektleggingen av hva som skal læres. Operativ læring – det å kunne gjøre, fikse, lage, ordne opp – blir viktigere enn den verbale læringen – å kunne gjengi, skrive, prate, diskutere.
LATINA-laboratoriet ved HiOAs Læringssenter og bibliotek er både et fysisk og et digitalt læringsrom. Vi arrangerer vårt første åpne online kurs om dette temaet, altså om nye digitale læringsformer, nå i vår.
Kurset koster anslagsvis nitti timer, men ingen kroner … mer om opplegget på LATINA OOC 2014
Legg igjen en kommentar