Juleferie …
November
Oktober
- P 61/13: Hvem eier høyskolen?
- P 60/13: Kvalitet og mangfold
- P 59/13: Fagbibliotekets framtid. God analyse fra Berkeley, California
- P 58/13: Professorskolen. Dosenter ingen adgang
- P 57/13: Utvikling skjer gjennom praksis. Notat til innledning på Senter for profesjonsstudier
- P 56/13: Hva skriver dokviterne?
- P 55/13: Hvor skriver bibliotekforskerne?
- P 54/13: Hva skriver bibliotekforskerne?
- P 53/13: Læring i arbeidslivet
- P 52/13: Internrevisjon og debatt
- P 51/13: Kritisk refleksjon. Hva kan et ærverdig tysk begrep si oss i dagens Norge
- P 50/13: Dannelse ved HiOA. Teori og praksis
- P 49/13: Helhetlig risikostyring …. Konsulentenes knudrete språk.
- P 48/13: Spent mellom undervisning og FoU. Motsetningen kan ikke oppheves med tryllestav.
- P 47/13: Rask lesing om langsom bølge. Gode strategiske rapporter om MOOC-ene.
- P 46/13: Høyskolen og den nye regjeringen. Næringsliv er både penger og praksis.
- P 45/13: To kulturer ved HiOA. Hvilken kultur har overtaket – den faglige eller den administrative?
- P 44/13: Dokumentanalyse på HiOA. Synlige dokumenter og usynlige prosesser.
- P 43/13: Samfunnsdebatt på HiOA. Trenger vi konsulenter for å holde kurs i kommunikasjon?
September
- P 42/13: San Francisco erklæringen. Verdens forskere vil selv vurdere kvalitet og kvantitet
- P 41/13: Snakk om treet – ikke om lynnedslaget. MOOC-debatten er bare et signal. Høyere utdanning kan ikke fortsette som om nettet ikke fantes.
- P 40/13: Godt svar fra HiOA. Fagerbergutvalget genererte flere spørsmål enn svar.
- P 39/13: Hvordan virker tellekantene?. Vi gjør det vi blir belønnet for – og dropper det vi ike klarer å måle.
- P 38/13: På riktig kurs?. Alle ønsker å måle utviklingsarbeidet med enkle indikatorer. Ingen klarer det.
- P 37/13: Uhildet og grundig? Fagfellesystemet vakler.
- P 36/13: Høy temperatur i Forskningsrådet. Når Hallén kritiserer Ottersen, løfter han samtidig taket for faglig debatt. Det er lov å være uenig.
- P 35/13: Kjeller bedre på FoU …. Merksnodig utspill fra Fagerberg.
- P 34/13: Tellekanter på individnivå. Vi kan ikke dy oss …
- P 33/13: Frisk debatt med Frode. Hvordan fungerer tellekantene i profesjonsfagene?
- P 32/13: Brukerundersøkelser og bibliotekanalyse. Etterspørselen øker – og kompetansen må styrkes.
August
- P 31/13: Nasjonsbygging i Vika. Akademia innebærer kamp mellom interesser. Det som samler oss er ikke verdiene, men spillereglene.
Juli
- Sommerferie …
Juni
- P 30/13: Faglig kitsch. Pliktløp for akademikere.
- P 29/13: Dannelse som plattform. Er det begrepsapparatet (Bostad) eller den politiske analysen som mangler?
- P 28/13: Innovasjonsdag i Tønsberg. Vestfold fylkesbibliotek inviterte til fagdag om innovasjon, med teori og eksempler.
- P 27/13: Produksjon uten poeng?. Instituttene produserte under 0,6 poeng pr. faglig årsverk i 2011. For mye utvikling, kanskje?
- P 26/13: Vurdering i og utenfor markedet. Publisering (push) og etterspørsel (pull) drar i hver sin retning
- P 25/13: Forskning på akkord. Navigare non necesse est. Publicare necesse est.
- P 24/13: Svak kontakt med praksis. Også medisinen har problemer med å utnytte forskningen
- P 23/13: Misbruk av NVI. Norsk vitenskapsindeks måler miljøer, ikke personer
- P 22/13: Vi må tråkke opp nye stier. Internasjonale forskere gir gode råd om internasjonalisering.
- P 21/13: Forskningsbarometeret varsler urolig vær. Det å måle kunnskapsproduksjon var ikke så enkelt likevel …
- P 20/13: Taushetens voktere. Offentlighetens vilkår på arbeidsplassen
- P 19/13: Jentene på gjerdet. Klassedannelse 2013
Mai
- P 18/13: Å lese er å våkne. Staten og Rhetorica Norvegica.
- P 17/13: Klassene i kunnskapsøkonomien. Utdanning som sorteringsmekanisme.
- P 16/13: Forskning, penger og praksis. Staten vil ha problemløsende forskning.
- P 15/13: Vitenskap i Saudi Arabia. Sang og musikk er ikke bra.
- P 14/13: Stormuftien og høyskolen. Islam Net HiOA støtter seg på konservativ «skriftlærd» jurist.
- P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen
- P 12/13: Kontroll i stedet for kvalitet
- P 11/13: Dobling på tre år?. Halsbrekkende målsetting fra HiOA
April
- P 10/13: Litteratur betyr alle tekster. Sitater fra Georg Johannesen
- P 9/13: Dannelse på norsk. Sitater fra Georg Johannesen
- P 8/13: Tellekanter og bærekraftig utvikling. Statsviternes mangel på engasjement.
Mars
Februar
- P 6/13: For lite håndverk. … vi har definert digitale ferdigheter med for stor vekt på kommunikasjon, tekst og det humanistiske, og med for lite vekt på algoritmer, tall , matte og teknolog
Januar
- P 5/13: Nye takter i NORAD. NORHED-programmet
- P 4/13: Aktiv blogging fra fagbibliotek. En liten bloggliste
- P 3/13: En dyktig bibliotekar. Siv Marit Ersdal
- P 2/13: Fagbibliotekene ser framover. LIBERs nyeste strategiplan, “Re-inventing the Library for the Future”, gir et godt bilde av dagens utfordringer.
- P 1/13: Året som gikk. Plinius skriver og skriver, men kanalene forandrer seg
Legg igjen en kommentar