Plinius

fredag, oktober 20, 2006

P 192/06: Personlige blogger

Filed under: bibliotek 2.0 — plinius @ 8:22 am

Forrige uke oppdaget jeg plutselig en håndfull personlige blogger (skrevet av bibliotekarer) som jeg hadde oversett. Jeg synes det er interessant at flertallet av de nærmere femti norske bibliotekbloggene er personlige tiltak.
Grasrota har grepet det nye mediet før de fleste institusjonene. Nedenfor har jeg satt opp alle de «uoffisielle» bibliotekbloggene jeg i dag kjenner til – i omvendt kronologisk orden. Først ute i 2001 var Bibliotekarens bibliotek – som har fått et skikkelig stilig visuelt uttrykk. Gratulerer, Bergen!

Det er lett å se at balansen mellom fag og fritid varierer mye fra blogg til blogg. Noen personlige blogger har et sterkt faglig – og andre et sterkt sosialt preg.

Grensen mellom personlig og instrumentell (eller institusjonell) blogg er ikke helt skarp. Begreper har jo ikke avtalte og bevoktede grenser. Jeg har tatt hensyn til bloggens presentasjon av seg selv, språkbruken (formell/uformell), samt dens tittel – med undertittel. En alvorlig organisasjonsblogg heter neppe Kanskje det bare er meg eller Helenes Hengekøye . Men sikker kan man aldri være ;-).

***

Personlige bibliotekblogger oktober 2006

  1. Med begge beina på jordet. Raljering over bibliotek- og informasjonsvitenskapen, forskningsrelaterte tanker, musikk- og litteraturmeninger?
  2. Stjernesøkerens bloggsmutthull. Ditt og datt og selvsentrerte tanker fra livet til en stjernesøkende bibliotekar.
  3. Klagemurentidligere kjent som kosekroken.
  4. Elis lesebabbel. Jeg leser, altså er jeg. HVA jeg leser er jo noe helt annet…
  5. Julies missing voice. Bibliotekar av utdanning – men ikke av yrke
  6. Olavas blogg. Bibliotekar om sin hverdag: – Kone til en, mamma til to og gravid med en liten kineser: en blogg om dette og hint som til slutt skaper hverdagen.
  7. Barn- og ungdomslitteratur. Ine Marit Torsvik Bertelsen kommenterer.
  8. Alltid fleire dagar. Ein blog om fest, litteratur, kultur og alt anna som gjer livet litt meir interessant. Eller berre litt tull og fjas.
  9. Grombaben. Kjæreste, venninne, bibliotekar og lykkelig pike som mener kjærlighet er verdens beste godteri.
  10. Baronessen. Musikalsk og kreativ småbarnsmor, jobber som avd.bibliotekar på en psykiatrisk klinikk.
  11. Librarian 1.5. Library 2.0 from a Scandinavian perspective. Thomas Brevik.
  12. Politisk kalender. Svein Arne Tinnesands blogg er en videreføring av månedsbrevet Politisk kalender. Bred dekning av relevante nyheter.
  13. Rolf Steinars blogg. Tanker om folkebibliotek og IKT – sett fra Lindesnes bibliotek.
  14. Bibliotek 2.0. Thomas Brevik. Med lydblogg (podkasting).
  15. Opp Amaryllis!. Debattdebutant (2005) Kari Frodesen er nå masterstudent ved JBI.
  16. Bloggen hans Vidar. Tankar og meiningar – og kanskje litt artig òg.
  17. The glamourous librarian.. En glamorøs ressurs for bibliotekarer og andre som foretrekker cashmere fremfor terylene…
  18. Baktanker. Rocke-D fra Karmøy.
  19. Bibliotekar i sivil. Gruppeblogg fra Finnmark
  20. Pliny the Librarian. Plinius skriver (meget) uregelmessig på engelsk.
  21. Nyhende. Personlig fagblogg med teknologisk vinkling.
  22. Av en annen verden. Elin på Deichman (Lunacia) skribler om litteratur – og bibliotek
  23. Siris blog. Siri Kolle fra Fredrikstad om barnebøker.
  24. Underveis. Museumsbibliotekar med ekte stjerner i blikket.
  25. Plinius
  26. Eirikblogg. Jeg ønsket å bli en rå og kompromissløs rockemusiker da jeg var 17. Nå er jeg 34 og en rå og kompromissløs bibliotekar.
  27. Kanskje det bare er meg. Hans Petter Laberg – bibliotekar og forfatter i Flekkefjord.
  28. Små ting. Noen ting er store – andre ting er små. Jeg er ganske liten – og mine ting er små.
  29. Helenes Hengekøye. Torunn Helene Fredriksen. Spredte tanker om bibliotek, litteratur, teknologi og annet som opptar meg
  30. Blogg og Bibliotek. Ved radarparet Thomas Brevik og Even Flood. Blir også trykket – i Bok og Bibliotek.
  31. Enger 2.0. Magnus Enger blogger faglig avansert og personlig engasjert fra Nordland.
  32. Bibliotekarens bibliotek. Thomas Brevik.

Ressurser

13 kommentarer »

  1. Glimrende Tord! Bra å se at jeg ikke er den eneste bibliotekaren som kaster vekk min egen og andres tid på å fortelle om et kjedelig hverdagsliv. Ja til digital blotting! 🙂

    Kommentar av Rocke-D — fredag, oktober 20, 2006 @ 9:40 am

  2. Det er sjølvsagt vanskeleg å setta eit klart skilje mellom institusjonell og personleg. Sjølv om eg i min blogg «Politisk Kalender» stort sett kommenterer politikk m.m. og ikkje kommenterer ferien min så er bloggen min ikkje eit talerøyr for nokon institusjon eller organisasjon men mine personlege tankar om ulike «politiske» emne. Så skulle eg velgje å kategorisera meg sjølv måtte bli under personlege bloggar.

    Kommentar av Svein Arne Tinnesand — fredag, oktober 20, 2006 @ 1:42 pm

  3. Det bør være avgjørende – jeg legger deg inn på den «personlige» listen.

    Kommentar av plinius — fredag, oktober 20, 2006 @ 1:58 pm

  4. Her har du en bibliotekar til:

    http://olava.wordpress.com/

    Kommentar av beatesvei — fredag, oktober 20, 2006 @ 9:43 pm

  5. Jeg har sjøl i en tid gått og tenkt på å etablere en blogg for Biblioteksvar, for jeg tror det er en bra måte å formidle en del av de tankene jeg har omkring tjenesten. Jeg leser jo en del blogger, og har merket meg som du, Tord, at de fleste i bransjen har laget personlige blogger der de skriver om jobb og bibliotek, men også personlige ting innimellom.

    Så hvorfor er det ikke flere institusjonelle blogger? Kan det være fordi folk har lyst til å skrive både om dem selv (og dermed det som opptar dem både faglig og sosialt), noe som ikke helt passer inn i en institusjonell ramme?

    Jeg har ikke laget noen blogg for Biblioteksvar ennå fordi jeg ikke helt har greid å bestemme meg for riktig publikum. Bloggen kunne ha vært både for internt bruk, for andre i miljøet, og for brukerne våre — alle målgruppene er viktige. Men det å skulle opprette en for hver målgruppe, det blir for mye, i hvert fall om man også skulle ha en egen blogg…

    Går det an å kombinere disse målgruppene i en blogg , mon tro? Jeg har tro på å vise brukerne (og andre) hvordan vi tenker og driver tjenesten, og å være åpne om en del prosesser, men for oss i strenge kommuner er det også en litt skummel tanke.

    Kommentar av Jørn Helge — lørdag, oktober 21, 2006 @ 10:49 pm

  6. En BibliotekSvar-blogg høres forlokkende ut.

    Jeg tror, Jørn Helge, at det kan være et spørsmål om feltets «modenhet». I Danmark, der hele bibliotekutviklingen har kommet lenger enn i Norge, er det langt flere institusjonelle blogger enn i Norge. I USA har ALA og omland startet intens «organisasjonsblogging» det siste året. Kunsten er å holde den lette, ledige, uformelle bloggstilen også i organisasjonssammenheng. Dersom bloggene blir for ansvarlige og formelle, gidder i hvert fall ikke jeg å lese dem.

    Kommentar av Tord Høivik — søndag, oktober 22, 2006 @ 9:24 am

  7. Jeg gidder heller ikke å lese dem om de blir for ansvarlige. Poenget er å la folk få et blikk inn i hva som foregår. Samtidig bør man jo være forsiktig med å la en institusjon stå for meninger som egentlig er personlige.

    Løsningen på det kan jo eventuelt være å skrive under eget navn, men la institusjonen være «forlegger». Det løser riktignok ikke problemet med målgruppen. Selv tror jeg nok at det jeg er mest opptatt av er «bibliotekar-ting», og dermed mest interessant for andre i faget, men det kan jo kanskje hende at en og annen bruker også ville finne det interessant.

    Med en eventuell institusjonell blogg ser det altså ut til at Biblioteksvar blir pionerer på det området 🙂

    Kommentar av Jørn Helge — søndag, oktober 22, 2006 @ 12:11 pm

  8. […] Litt morsomt å se en oversikt over bloggende personlige bibliotekarer (jammen var jeg ikke en av dem), selv om Plinius nok hadde sett flere instutisjonelle blogger. Denne bloggen er nok hakket for navlebeskuende og selvsentrert, og det kommer den nok til å forsette å være. […]

    Tilbakeping av Lenket som personlig bibliotekar « Olavas rike — søndag, oktober 22, 2006 @ 8:52 pm

  9. […] Siden Plinius nå har samlet et lite knippe bibliotekarer på nett, kan jeg jo tagge denne til to av dem: StarseekR og Thomas med Bibliotekarens bibliotek […]

    Tilbakeping av Bibliotekaren i meg og det å starte en meme « Olavas rike — mandag, oktober 23, 2006 @ 7:56 pm

  10. […] Jørn Helge har vurdert å opprette en blogg knyttet til Biblioteksvar. Det kunne vært spennende … […]

    Tilbakeping av P 194/06 « Plinius — tirsdag, oktober 24, 2006 @ 7:39 am

  11. […] Biblioteksvar […]

    Tilbakeping av P 195/06 « Plinius — onsdag, oktober 25, 2006 @ 8:03 am

  12. Hei Tord, utrolig morsom liste, fant mange gamle kjente. Jeg er jo bibliotekar av utdanning, om ikke av yrke (eller legning 🙂 og selvsagt blogger jeg:

    http://www.forfatterbloggen.no/roller/page/zap

    Typisk personlig blogg 🙂 Får jeg være med?

    Kommentar av Hilde — onsdag, oktober 25, 2006 @ 10:07 am

  13. Jeg er jo bibliotekar av både yrke og utdanning, men skriveriene mine er nok mer preget av plassen jeg jobber på, enn av bibliotek jeg jobber med… Jeg får prøve å skjerpe meg…

    Kommentar av Baronessen — torsdag, oktober 26, 2006 @ 7:10 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.