Informasjonskompetanse i et oppvekstperspektiv:
bibliotekets dobbeltrolle i norsk utdanning.
Seminar ved Universitetet i Stavanger 30. mai
Foredragsnotater og lenker til annet relevant stoff ligger på denne nettsiden
Til tross for at informasjonstilgangen er ubegrenset og datateknologien svært utbredt, er den norske skolen i dyp krise når det gjelder kunnskapsformidling i basale fag. Svært profilerte teoretikere, som Rune Slagstad, tar til orde for at PC-ene må ut av skolen for å snu den negative utviklingen.
Et så radikalt forslag må vel tolkes polemisk – som et ønske om å stille spørsmålstegn ved troen på digitaliseringen. Som ansatte i universitets- og høyskolebibliotek møter vi studenter med en såkalt digital kompetanse, og det ville være svært interessant å få anledning til å utveksle meninger med bibliotekarer i grunn- og videregående skoler om hva som bør ligge i begrepet informasjonskompetanse.
Kan dette begrepet gis et innhold som går utover de rent tekniske ferdigheter? Kan denne kompetansen styrke kunnskapsutviklingen hos elever og studenter?
Vi har invitert 1.amanuensis Tord Høivik ved bibliotekutdanningen i Oslo til å lede et seminar om dette temaet fredag 30. mai.
Programmet
- 1000-1005. Velkommen. Plan for dagen
- Akers nøtteknekker
- 1005-1100. Verden rundt oss: Trender, grupper, aktører og interesser i læringsfeltet. Notatet til foredraget bygger på en serie aktuelle bloggposter, som kan brukes til å utdype stoffet:
- 1100-1115. Pause
- 1115-1145. Plenumsdiskusjon
- 1145-1230. Ny informasjonsatferd – rapport fra forskningsfeltet. Foredrag og spørsmål/diskusjon
- Framtidas forskere. En samling sitater – som vil bli gjennomgått og kommentert. Teksten blir delt ut på papir. Den er også lagt åpent tilgjengelig på Google Docs – men du må registrere deg som Google-bruker for å få leseadgang.
- 1230-1330. Lunsj
- 1330-1415. Hva mener vi når vi snakker om informasjonskompetanse? Hva ønsker vi? Hva er mulig? Foredrag.
- Fire veier til kvalitet. Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole. Teksten blir delt ut på papir. Den er også lagt åpent tilgjengelig på Google Docs
- 1415-1500. Plenumsdiskusjon [lagt opp med litt individuell refleksjon + «summing i salen» før vanlig plenum]
Flere ressurser
A. Fra bloggen Plinius om informasjonskompetanse i skolemiljøet:
- Pedagogikk eller didaktikk på biblioteket – med underliggende lenker
- Biblioteket i det digitale skolemiljøet
- Brann hos naboen – om NDLA
- Mer kunnskap om skolebibliotek
- Skolene, PISA og bibliotekene
- Platon og Sokrates på biblioteket
B. Fra bloggen Plinius om informasjonskompetanse i universitets og høgskolesektoren:
- Provokasjoner fra USA. Om Taiga-tesene
- Fagbibliotekets framtid. En kommentar til Taiga-tesene
C. Viktige internasjonale studier
- Information Behaviour of the Researcher of the Future. London: British Library, januar 2008.
- Changing Roles of Academic and Research Libraries. This essay derives from a Roundtable on Technology and Change in Academic Libraries, convened by the Association of College and Research Libraries (ACRL) on November 2-3, 2006 in Chicago.
- College Students’ Perceptions of Libraries and Information Resources: A Report to the OCLC Membership A Companion Piece to Perceptions of Libraries and Information Resources. OCLC Online Computer Library Center, Inc., 2005
D. Triggers
- What is real? Via LATINA.
- Hypertext. Via LATINA.
E. Andre
- Espen Andersen. Ha’kke knekket sånne nøtter før
[…] P 125/08 Arkivert under: Uncategorized — plinius @ 8:38 am I dag er jeg i Stavanger – og holder seminar om informasjonkompetanse for lærere og bibliotekarer på universitetet. Programmet – med foredragsnotater – er her. […]
Tilbakeping av P 125/08 « Plinius — fredag, mai 30, 2008 @ 8:38 am