Desember
- P 189/11: Årets bøker. Lest i 2011.
- P 188/11: Populære sider i 2011. Trafikk til Plinius
- P 187/11: Juleferd til Hainan. LATINA holder e-læringskurs i Kina
- P 186/11: Besøk i Bokhylla. Noen få trafikkdata er kommet ut
- P 185/11: Bøyg og butikk. Overskridelse og innovasjon.
- P 184/11: PISA for bibliotekarer. Statistikk skaper nye arenaer for debatt
- P 183/11: Lær av Gjøvik. Oppegående bibliotekarer
- P 182/11: Bengalsk belysning. Det gnistrer når entreprenørene i høyere utdanning møtes
- P 181/11: Den beste av alle verdener. Gjesteblogger Helge Høivik vurderer HiOAs strategiprosess
November
- P 180/11: Forvaltningsspråket. Vis meg hva du sier og jeg skal si deg hvem du representerer
- P 179/11: Kommunikasjon og fag. Konstruktivt møte med ny kommunikasjonsdirektør
- P 178/11: Innovasjon betyr endring i praksis. Innovasjon må kreves. Forskning fører bare til mer forskning.
- P 177/11: Nye tall om skolebibliotek. Publiserte indikatorer for 2010
- P 176/11: Blowin’ in the wind. Studentavisen Universitas har store ambisjoner
- P 175/11: Åpen og opplyst. Statens retningslinjer for debatt er helt fine …
-
P 174/11: Likestilt kommunikasjon. Gjør som Staten sier – og ikke som Staten gjør.
- P 173/11: Spent mellom fag og forvaltning. Faglige ledere i UH-systemet havner i krysspress.
- P 172/11: Nasjonalbibliotekets bruk av sosiale medier. Starten på en samtale
- P 171/11: : Kan alle dyr svømme? Tjue spørsmål fra elever høsten 2011
- P 170/11: Gode råd om sosiale medier. En kommunikasjonsrådgiver fra NHD uttaler seg.
- P 169/11: Universitetsbilder. Valgdebatt ved UiO (2009)
- P 168/11: Heftig debatt om teori og praksis. Det heter Praktisk-pedagogisk utdanning – men studentene lurer.
- P 167/11: Et annenrangs universitet? Hvilke stier finnes opp mot toppen?
- P 166/11: Politisk debatt om høyskolene. Fra et viktig møte om Osloregionen i sommeren 2010.
- P 165/11: Universitetsstrategi: hvor foregår debattene? En enkel kartlegging av arenaer
- P 164/11: For lite praktisk kunnskap. Teknastudentene etterlyser teknikk og realfag
- P 163/11: Et praktisk alternativ. Økonomien lager sprekker i høyere utdanning
- P 162/11: Kritikk og dannelse i Bergen. Universitetet har opprettet et utvalg for dannelse
- P 161/11: Fram mot 2020. De fire scenariene fra HiO 2010 står for fire ulike interesser: fag (to varianter), stat og marked
- P 160/11: Erfaringer med faglig debatt. En svipptur til våre åtte universiteter.
- P 159/11: Pussig debatt. Vi spør på høyskolens blogg, som har kommentarknapp. Vi får svar på høyskolens nyhetsside, som mangler kommentarfelt.
- P 158/11: Your channel or mine?. Grasrota ønsker å snakke med Nasjonalbiblioteket på biblioteknorge. NB ønsker å snakke med bibliotekarene på NBs blogg.
- P 157/11: Oslo og Akershus blogger. Teksten er modernisert. Både «bloggbarna» og «moderbloggen» er borte.
- P 156/11: Novembertall fra NB. Statistikken er kommet på web. Papirutgaven er historie.
Oktober
- P 155/11: Her og nå. Drømmen om praktiske samtaler.
- P 154/11: Maraton i gummistøvler. Dobbelt sett av regler ved høyskolen.
- P 153/11: Lær av universitetene – unntatt Tromsø. Kunsten å håndtere de nye mediene
- P 152/11: Lær av Aftenposten. Hvordan oppmuntre til gode debatter
- P 151/11: Ni trinn statistikk. Fra tre sekunder til ti tusen timer.
- P 150/11: En middels bystat. HiOA har nesten tjue tusen «innbyggere». Hvordan kan vi da diskutere viktige saker?
- P 149/11: Bred, kritisk og åpen. Rektoratet ønsker livlig debatt om universitetsstrategien
- P 148/11: Kampen om lærerutdanningen. Staten vil styre mens lærerne vil bestemme …
- P 147/11: Vil kutte førti stillinger. Katastrofalt budsjettforslag for skolebibliotekene i Bærum
- P 146/11: Not invented here. Vi må ha vår egen blogg- og wikiløsning (sa IT-folkene)
- P 145/11: Profesjon i verdenstoppen. To Oslo-rektorer uttaler seg
- P 144/11: Forsiktige bachelorer. Alle elsker folkebibliotek (og ingen søker toppstillinger).
- P 143/11: Brosme på engelsk. Referansearbeid i praksis
- P 142/11: Høyskole uten kommentarer. «Vi gjenoppretter debatten når vi finner en god løsning»
September
- P 141/11: Intense dager i Ramallah. E-læringskurs i Palestina
- P 140/11: Akademisk frihet. På vegne av høyskolen?
- P 139/11: En ny kommunikasjonsstrategi. Kvalitet, åpenhet og troverdighet skal kjennetegne all kommunikasjon.
- P 138/11: Åpenhetskultur. Det åpne nettet presser seg fram.
- P 137/11: Kontrollert kunnskap. Hvis du jobber i Staten, vil Staten eie dine gode ideer
- P 136/11: Åpne arkiver i Oslo og Akershus. Forfatterfrihet og delingskultur
- P 135/11: Våt sommer. Varmere klima i fagmiljøene
- P 134/11: Dype reformer kreves. Nye spilleregler tvinger seg fram – men hvilke?
- P 133/11: Fattigdom og frihet. Forskning i Nord og Sør
August
- P 132/11: The importance of being Ernst. Kan jeg låne en Mankell, en motorsag og et mannebein en ukes tid?
- P 131/11: IFLA på nettet. Glideflukt mot 2.0.
- P 130/11: Hvilken samtale er dette?. Fragmentering og taushet.
- P 129/11: Alle kokker fortjener A. Faglig taushet
- P 128/11: Den norske statistikken. En skisse av systemet
- P 127/11: Stengte dører. Kommentarknappen fjernet fra HiOs nye sider. Ikke bra.
- P 126/11: Legotekster. Multimedial tekstproduksjon i alle fag
- P 125/11: Babyjazz. Variererte bibliotektiltak. Veldig varierte.
- P 124/11: Ledere med erfaring. God dansk analyse av ti år med digitale tjenester
Juli
- P 123/11: Lys og mørke. Etter Utøya
- P 122/11: Etnisk norsk. Det utenkelige
- P 121/11: Danmark heiser flagget. Det Kongelige Bibliotek tar farvel med Gutenberg
- P 120/11: Fagdebatt 2011. Ut av glassbollen
- P 119/11: Profesjonell faglighet. Uenighet er en dyd
- P 118/11: Praksisnær forskning. Britene ber om strategi og relevans
- P 117/11: Bibliotekarene utenfor biblioteket. En glemt gruppe
- P 116/11: Kan fagbibliotekene lære? Om pedagoger og bibliotekarer
- P 115/11: Femten teser – fem år etter. Taigatesene med nye kommentarer
- P 114/11: Kompetansebehov ved NTNU. Mer fra Løchens oppgave
- P 113/11: Endring og motstand ved NTNU. Sølvi Løchens masteroppgave om endringsledelse.
- P 112/11: Solid fagperson. Ray Lyons er amerikansk bibliotekstatistiker
- P 111/11: To stemmer om Holberg. Lars Roar Langslet og Georg Johannesen
- P 110/11: Bibliotek for barn og data. Nye KOSTRA-tall bekrefter trendene
Juni
- P 109/11: Sommeren i sakprosa. Nyinnkjøpte bøker om litteratur
- P 108/11: Idealbiblioteket. Fransk bokliste åpner for faglitteraturen
- P 107/11: En million lesetimer. Daglig. Sju hundre tusen til romaner.
- P 106/11: Bokomtaler fra biblioteket. Opplevelser deles fra nord til sør.
- P 105/11: Røff guide. Nå er også Plinius oppdatert på nyere norsk skjønnlitteratur.
- P 104/11: Norsk retorikk. Im Anfang war der Tat (Faust)
- P 103/11: Ny nettguide i Bærum. Ressurser i en løpende praksis
- P 102/11: Deling og dialog. Nasjonalbibliotekaren blogger
- P 101/11: Formidling fra Kulturfondet. Bokomtaler fra Trondheim
- P 100/11: Kortreist kunnskap. Tell der du står.
- P 99/11: Haltende statistikk. Mye tall og lite analyse
- P 98/11: Futt, krutt og tåkeprat. Konfliktfylt e-læringsfelt.
- P 97/11: IKT i utdanning. Direktør på dør i Tromsø.
- P 96/11: Betablogger. Lang hvilepause for regjeringens betablogg.
- P 95/11: De 100 beste fagbøkene. The Guardian utfordrer verdens lesere
- P 94/11: Infografikk fra Hordaland. Eksempler på grafikk som verktøy på fylkesnivå
- P 93/11. Kilder og lenker. Nye regler for henvisninger
- P 92/11: Innmark, utmark, skog og fjell. Om å skrive for nettet
- P 91/11: Hvem leser lyrikk?. Viktig forskning underveis 😉
- P 90/11: Digitale innvandrere. Møte i flerkulturelt biblioteknettverk
- P 89/11: Konsentrert sakprosa. Fagbokutlånet mer konsentrert enn skjønnlitteraturen
- P 88/11: Sju grafer fra Time bibliotek. Gjør grafikken klarere – trinn for trinn.
- P 86/11: Visuelle bilder. Bokutlån og kommunestørrelse, med grafikk
Mai
- P 85/11: Den ensomme leser. Om Vetle Lid Larssen og Ogdens trekant
- P 84/11: Full forvirring. FoU-basert utdanning
- P 83/11: Veksten flater ut. Publiseringsveksten reduseres i UH-sektoren
- P 82/11: Liflig debatt. Vetle Lid Larssen drømmer om biblioteket
- P 81/11: Fra adel til borger. Hva er den riktige definisjonen av FoU-basert utdanning?
- P 80/11: FoU-innsatsen er ukjent. HiO måler poeng – men vi vet lite om hva de betyr.
- P 79/11: Samtalens vilkår. Om akademisk debatt i bibliotekfeltet
- P 78/11: Foucaults publikum. En samtale som ikke er en samtale.
- P 77/11: Foucaults forelesninger. En bok som ikke er en bok.
- P 76/11: Foucaults stemme. Foucault starter den første forelesningen med å beskrive forholdet mellom seg selv og tilhørerne.
- P 75/11: Ledere og sosiale medier. Samtaler er hverken informasjon, fakta eller vedtak.
- P 74/11: Jimmy Jump. Vetle Lid Larssen okkuperer scenen. Men hvor er bandet?
- P 73/11: Argumentér med statistikk. Norsk utgave av IFLAs statistikk-kurs
- P 72/11: Tre hundre tusen. Treff på Plinius
- P 71/11: Uferdige tanker. LæreVerk-møte i Drammen
- P 70/11: Åpen ros til Læringssenteret. HiOs fagartikler er fritt tilgjengelige.
- P 69/11: For et styr!. Om Fagerberg-utvalgets rapport
April
- P 68/11: Fagets sentrum. Hva kan erstatte katalogen?
- P 67/11: Bourdieu i USA. Produsert i Frankrike. Importert til USA.
- P 66/11: En pragmatisk redaktør. Filosofisk dialog med Bourdieu
- P 65/11: Hva sier vitenskapen? Det er felles praksis som holder bibliotekfaget sammen.
- P 64/11: Jo større bibliotek, jo mer i gebyr …. Gjestepost fra Rolf Steinar Bergli (Lindesnes)
- P 63/11: Kontor eller kontakt?. Hva slags akademikere trenger Norge?
- P 62/11: Mer om Bourdieu. Plinius vurderer artikkelen til Rabinow og Dreyfus.
- P 61/11: Boka som tekstmaskin. En samling artikler om Bourdieu plukkes fra hverandre
- P 60/11: Innovasjon, forskning og praksis. Artikkel til BIBINs jubileumsbok
- P 59/11: Tid for tall. Hva skjer med bibliotekstatistikken?
- P 58/11: Lesedybde og læringsnivå. Tekstkompetanse og erfaringskunnskap
- P 57/11: Begreper som verktøy. Hvordan ser din verktøykasse ut?
- P 56/11: Å lese Habermas. Ni lesedybder.-
- P 55/11: Nye navn i IFLA. 1bib engasjerer seg
- P 54/11: Nasjonalt og globalt. Varsko her …
- P 53/11: Protest mot “Årets bibliotek”. Forfatterne angriper Buskerudgeriljaen.
Mars
- P 52/11: Forskning med store hull. EBLIP gjennomgår hundre fagartikler
- P 51/11: Bibliotekfagets kunst. Kommentar til en lederartikkel om kunnskapsbasert praksis i EBLIP
- P 50/11: Hvem skal vokte vokterne?. Tidsskriftet The Lancet publiserte Sudbøs artikkel på tross av dansk advarsel om grove feil.
- 49/11: Når faglig kvalitet kollapser. Det akademiske publiseringssystemet er i krise.
- P 48/11: Pragmatisk kunnskap. Om disiplin- og profesjonskunnskap – i lys av Habermas
- P 47/11: Lær ved å undersøke. Debatt med Vårheim om forholdet mellom forskning og praksis
- P 46/11: Forskning i skyene?. Bibliotekarer leser praktisk litteratur – ikke forskningsartikler
- P 45/11: Team Jensen tar over. Et håp om kunnskapsbaserte strategiske debatter
- P 44/11: Matematikk eller omsorg?. Det amerikanske arbeidsmarkedet favoriserer det første
- P 43/11: Flukten mot Sør. Verden utenfor Oslo-gryta
- P 42/11: Kvalitet, relevans og effektivitet. Kommentarer til Team Waaler
- P 41/11: Mulighetenes tid. Kommentarer til Team Jensen
- P 40/11: Kem har sagt det?. Team Waaler har mange spørsmål
- P 39/11: Kritisk offentlighet. Anton Havnes har mange spørsmål
- P 38/11: Innovasjon og kritikk. Arbeidsplassbasert utdanning – et eksempel på pedagogisk innovasjon.
- P 37/11: En uavhengig presse. Også den faglige offentligheten trenger en fri presse.
Februar
- P 36/11: Valget som prosess. Vaklende politisk håndverk.
- P 35/11: Pliktløp og forskning. Publiseringspoeng svelges rått.
- P 34/11: Kvalitet på nettet. HiO-veven kan kvalitetssikres bedre
- P 33/11: Ulike typer faglighet. Debatten med Kari Toverud Jensen fortsetter
- P 32/11: Farlig gammeldags. Debatt med Kari Toverud Jensen
- P 31/11: Debatt om faglighet. Kari Toverud Jensen (rektorkandidat) markerer samholdet mellom «faglig» og «administrativt» ansatte
- P 30/11: Utøverkunnskap. Ingen av dagens biskoper har doktorgrad
- P 29/11: Hvem kan bli rektor?. Alle er valgbare …
- P 28/11: Hemmelig, hemmelig. Komiteen arbeider i det stille …
- P 27/11: Valgkamp etter Obama. Baraka-effekten ved HiO/HiAk.
- P 26/11: Fruktbare samtaler. Leveregler for taleglade.
- P 25/11: Politikk i glassgaten. Sosiale medier presser på
- P 24/11: De gode debattene. Mye er det samme – etter ni år.
- P 23/11/2: Ultima ratio. Siste runde på et vanskelig spørsmål
- P 23/11: Frisk valgdebatt. Hvor mange nominerte?
- P 22/11: Statistikken må ut! Formidling = bruk av statistikk.
- P 21/11: Unni Lindells barndom. Ti vanlige referansespørsmål.
- P 20/11: Kongens kanoner. Ultima ratio regum – et krevende referansespørsmål.
- P 19/11: Statistikkdagen 2011. Programmet – med lenker til presentasjonene
- P 18/11: Formidling av statistikk. Tallene må pushes …
- P 17/11: Debatt om Detektor. Hvordan skal vi vurdere kvalitet?
- P 16/11: To kritiske år. Mange digitale tjenester vakler.
Januar
- P 15/11: Nytt norsk nettleksikon. David utfordrer Goliath. Men hvem av de to er Goliath?
- P 14/11: Gul ketchup. En minitest av Utdanning.no
- P 13/11: Kjente forfatteres øyefarge. Fem spørsmål til Biblioteksvar
- P 12/11: Et spørsmål om apartheid. Hva mener vi om Wikipedia?
- P 11/11: Pedagogisk referansearbeid. Kunsten å samarbeide med lærere – som ikke samarbeider med oss
- P 10/11: Et valgprogram – uten kandidat. HiO og HiAk skal velge ny rektor – og jeg har skrevet et tenkt program
- P 9/11: Glade amatører II. Forelesning om digitalt referansearbeid.
- P 8/11: Europeana brukes for lite. Hvor blir kundene av?
- P 7/11: Vareopptelling. Min FoU-produksjon i 2010
- P 6/11: Ønskebok brukes for lite. Trafikktallene fra Opening the Book.
- P 5/11: Buskebrura. Velfortjent pris til buskete fylke.
- P 4/11: Debatt om debatten. Ekteskap etterlyses – men vi må starte med å bli kjent med hverandre.
- P 3/11: Danse med ulver. Sissel Østberg tar ikke gjenvalg
- P 2/11: Kraften bak Bologna. En kommentar til Steinar Stjernø
- P 1/11: Humanister uten oppdrag. Kritisk vurdering av Åmås
Legg igjen en kommentar