SØNDAG KVELD
September
- SK 24/10: Tellekant og sovepute. Tellekantsystemet fanger ikke opp profesjonfagenes arbeidsform.
August
- SK 23/10: Kunnskap = produksjon. Sett den reflekterende praktiker i profesjonens sentrum.
- SK 22/10: Hva sier tallene?. Nyttige indikatorer i norske folkebibliotek
- SK 21/10: Storbybibliotek i Aftenposten. Både Sentio og SSB har data om m innvandrerne på biblioteket.
Juli
- SK 20/10: Barn som bor på biblioteket. Det lengste besøket varte fem og en halv time.
- SK 19/10: Oppdrag i Oslo. Kommentar til en utredning om oppdragsvirksomheten ved HiO-HiAk.
Mai
- SK 18/10: Spennende tider. Indre motsetninger i høyere utdanning.
- SK 17/10: Habermas i biter. En liten dokumentanalyse av Habermas-Handbuch (2009)
April
- SK 16/10: Nettet i sentrum. En kopernikansk revolusjon for bibliotekene.
- SK 15/10: Men hokken ska´n godblonke tel. Et valg mellom to goder.
- SK 14/10: KORG i praksis. Hvem skal leke sammen i det nye universitetet?
- SK 13/10: Tut og kjør! Om store og små brukerundersøkelser
Mars
- SK 12/10: Forvaltning, fag og livsverden. Er forvaltning en profesjon?
- SK 11/10: Akademi og arbeidsliv. UH-debatt og EU-framtid
- SK 10/10: Lær statistikk i praksis. Invitasjon til tre ukers prosjektverksted (TMT7)
- SK 9/10: Hei, Gunnar! Kungliga biblioteket i dialog med folkebibliotekene.
Februar
- SK 8/10: Mot i motvind. Utvid handlingsrommet!
- SK 7/10: Lang vei fra forslag til praksis. Indikatorer må brukes …
- SK 6/10: Lønnsomme lektorer. La bachelorstudiet finansiere master og Phd.
- SK 5/10: Tre kompetanser. Forskning, utvikling, yrke …
Januar
- SK 4/10: FoU-basert undervisning. Begrepet løser seg opp når det konkretiseres
- SK 3/10: Nettets spilleregler. Kunsten å overleve i en ny kunnskapsøkologi
- SK 2/10: Den norske skrivemåten. Klar tale fra død professor.
- SK 1/10: Vårt daglige nett. Fra 1991 til 2020.
HVERDAG
Desember
- P 170/10: Anti-kapital-isme?. Humanistenes krise er mangel på etterspørsel.
- P 169/10: Bibliotekarer om dannelse. Ullent begrep: vis meg din praksis.
- P 168/10: Dannelse i kunnskapssamfunnet. Vinglete debatt om viktig tema.
- P 167/10: Ny kultur i Bjørvika. Når nissen ikke flytter med på lasset.
- P 166/10: Livets rett. Debatt om debatt – med støtte til Ola.
- P 165/10: Bachelor betaler. Enkel økonomi – med upopulære konsekvenser
- P 164/10: Rektors hjørne. Et valgmanifest …
November
- P 163/10: Ledende i Norge. Det nye universitetet
- P 162/10: Medspiller eller støtteapparat?. Møreforsknings rapport om skolebibliotek
- P 161/10: Skolebibliotek forut. Styremøte NBF skole
- P 160/10: Brukere og ikke-brukere. Av kirke og bibliotek
- P 159/10: Data og debatt. Det norske tilfredshetsnivået
- P 158/10: Fiks ferdig. Ny blogg fra DIFI
- P 157/10: Tøffe tall. Fra Ås bibliotek
- P 156/10: Når praksis blir pensum. Statistikkverksted uke 2
- P 155/10: Hva slags undervisning?. Forskningsbasert – hva er det?
- P 154/10: Presset øker. Krav til poeng i Tromsø
- P 153/10: Viktig budsjettendring i Bergen. Litteraturbudsjettet skilles ut
- P 152/10: Tall og tekst. Statistikk som dokumentform
- P 151/10: Verden på hodet. Hello, Halloween!
Oktober
- P 150/10: Alltid moro med Morgenbladet!
- P 149/10: Viten og verktøy. Materiell produksjon av kunnskap
- P 148/10: Erfaring, utvikling, forskning. Forskerforbundet definerer
- P 147/10: Jakten på PLACE. Brukertest av FoU-formidling
- P 146/10: Bokpriser og mediebudsjett. Svar på spørsmål
- P 145/10: Revolt på Lillehammer. Dannet opprør
- P 144/10: Tiende runde. Fusjonsdebatten vakler videre
- P 143/10: Verdens statistikkdag. Hurra …
- P 142/10: Ti nye prosjekter. Deltakere på SIP-verkstedet
- P 141/10: På kanten av stupet. Hele Plinius forsvant
- P 140/10: Plinius tar det med ro. Mange baller i lufta
September
- P 139/10: Kunsten å overleve
- P 138/10: Elefanten er funnet!
- P 137/10: Frida rules OK?
- P 136/10: Den nye arbeiderklassen
- P 135/10: Fusjon og innovasjon. Hovedpoeng fra Stensaker (NIFU)
- P 134/10: Kunnskap om fusjon. Fusjon uten fasit
- P 133/10: Fag og penger ved HiO. Vanskelige økonomiske kalkyler
- P 132/10: Hva forteller tellingen? Optimistisk forskningsindikator.
- P 131/10: Akademisk tordenvær. Nyttig debatt ved HiO
- P 130/10: Hvis BIBIN var en svensk kommune. Det er lov å drømme …
- P 129/10: Heftig – men ikke begeistret. Fusjonsdebatten tar av på HiO-nettet.
August
- P 128/10: Tyskerjenter på fagboktoppen. De mest utlånte fagbøkene akkurat nå.
- P 127/10: Pål og Plinius. Går det an å tvile på biblioteket?
- P 126/10: Den nye sakligheten. Mer om Enten-Eller-debatten
- P 125/10: Faglige argumenter. Fag, følelser og omløpstall
- P 124/10: Bokdusj i Follo. En kort gjennomgang av Anmeldelsesprosjektet
- P 123/10: Enten-Eller – en oppsummering
- P 122/10: Positiv pluss pluss. Bedre og bedre dag for dag …
- P 121/10: Gunhild Og Det Hele. Svar til Gunhild Gjevjon
- P 120/10: Skumle debatter. Bør dette prosjektet avsluttes?
- P 119/10: Antikvariske verdier. Bøker og aktiviteter
Juli
- P 118/10: Pengetoppen 2009. Disse bibliotekene fikk mest i kassa.
- P 117/10: Utlånstoppen 2009. Disse bibliotekene lånte ut mest pr. innbygger
- P 116/10: Besøkstoppen 2009. Disse bibliotekene hadde flest besøk.
- P 115/10: Nye trafikkdata. Trafikktellinger fra tre år: 2008, 2009 og 2010.
- P 114/10: Bort fra den grønne tavla. Friskt innlegg om digitale lærere – fra skole-elev.
- P 113/10: Fleksibel læring … med IKT og nye media.
- P 112/10: Radikal revolusjon. Nytt digitalt tidsskrift fra HiO
- P 111/10: Fagtekster 2009 . Forskningspublikasjoner fra bibliotekutdanningen
- P 110/10: Europeisk høysang. Gresk-jødisk-romersk syntese i Aftenposten
- P 109/10: Forskningen markerer seg. Den nye tellemåten favoriserer den gamle skrivemåten
- P 108/10: Profesjonsprofil i praksis. Mange riktige ord …
Juni
- P 107/10: Just do it. Departementene tenker høyt om sosiale medier
- P 106/10: Tidlig sommerferie. Avslappet statlig blogging
- P 105/10: Varierte tilbud. Ulike måter å bruke folkebibliotek på.
- P 104/10: Oppholdstid ved UH-bibliotek. Tall fra Molde og Stavanger
- P 103/10: Primitive indikatorer. Fagfolk teller ikke artikler, men ideer.
- P 102/10: Oppholdstid i Amsterdam og Oslo. Kombiner besøkstall med besøkenes varighet.
- P 101/10: Fjorten nye blogger. Vekstraten avtok våren 2010.
- P 100/10: Fyll ikke profesjonene med forskere. Kronikk i Forskerforum.
- P 99/10: Norsk søndag. Etter fire uker på farten.
- P 98/10: Læring, forskning og innovasjon. Brev til TTT-studentene.
Mai
- P 97/10: Britiske klassereiser. Eliten holder fortsatt stand.
- P 96/10: Reisefeber. England – Kreta – Finland
- P 95/10: En tom stol. Habermas går utenom Bourdieu.
- P 94/10: Nytt og annerledes universitet. Artikkel om høyskolebibliotek i nyeste Bibliotekforum.
- P 93/10: Fra prat til forpliktelse. Bibliotekenes betydning i en digital skole.
- P 92/10: Femten tusen danske spørsmål. Rikholdig arkiv hos Biblioteksvagten
- P 91/10: Alternativ trafikktelling. Observasjon fra standplass kan brukes i mindre bibliotek.
- P 90/10: Det endeløse havet. Nettbasert sammendrag av NKUL 2010 i Trondheim
- P 89/10: Elever og lærere i Tønsberg. Foredrag på Greveskogen VGS
- P 88/10: Ny runde trafikktellinger. Tjuefire bibliotek får besøk av årets praksisstudenter
April
- P 87/10: Krakow fortsetter. Indikatorforedrag på polsk-norsk bibliotekverksted.
- P 86/10: Krakow starter opp. Inntrykk fra første dag i Krakow
- P 85/10: Færre bøker og mer formidling. Danske folkebibliotek raserer kasserer i samlingene
- P 84/10: Sandefjord i profil. Fakta-ark for folkebibliotek.
- P 83/10: Bibstat i Krakow. Polsk-norsk verksted 28-30. april
- P 82/10: Fagbibliotekene i 2008. Stor forskjell på budsjettene.
- P 81/10: Verkstedmodellen. Når arbeid og læring foregår på samme sted.
- P 80/10: Store grunnutdanninger. Høyskolene i Oslo og Akershus er først og fremst bachelorutdanninger.
- P 79/10: God grafikk. Fra biblioteket ved Høgskolen i Vestfold
- P 78/10: Samtaleknappen. Digital offentlighet ved HiO
- P 77/10: Fire språk. Informasjonskompetanse og Georg Johannessen.
- P 76/10: Samling rundt fjorden. Høgskolene i Buskerud, Vestfold og Østfold diskuterer framtida.
- P 75/10: Kart og kompetanse. Informasjonskompetanse først og fremst er et mislykket begrep.
- P 74/10: Høyskoledebatt. Et historisk perspektiv
- P 73/10: Når høyskoler møtes. Allmøte om fakultetsstruktur
- P 72/10: Trafikk for amatører. Introduksjon til TTT for nysgjerrige bibliotek
- P 71/10: Et nettverk av filialer. Sentralitet kan tallfestes.
- P 70/10: Fem store presenterer seg. Hvilke indikatorer bruker de største bibliotekene utad?
Mars
- P 69/10: Vårtegn i byen. Mor, barn og grankvist
- P 68/10: Lær mer om brukerne. Et standardoppsett for analyse av trafikkdata
- P 67/10: Praktisk bruk av trafikktall. Med lenke til Sandefjord
- P 66/10: Synlige fagfolk i SNL. En sjekk av tjue artikler
- P 65/10: Signalbygg på Sørlandet. Nytt ABM-hus i Vigeland
- P 64/10: Spania spurter. Spanske skoler prøver ut 2.0
- P 63/10: Høy temperatur ved HiO. Ytre press gir indre glød.
- P 62/10: Fritid, læring og produksjon. Original masseproduksjon.
- P 61/10: Til Hamar med statistikk. Hva er poenget med nye indikatorer? (TMT6)
- P 60/10: Bustehuedebatt. Varierte meninger om det nye universitetet.
- P 59/10: Hvem vil redde Store Norske? Apologetisk pressemelding
- P 58/10: Riktig himmelretning. Felles allmøte om universitetssatsing på Kjeller
- P 57/10: Hvor er vi nå? Godt essay om nettet.
- P 56/10: Vel bevart? Forslag til kassering på tittelnivå.
- P 55/10: Tall i omløp. Fagbøker varmer hyllene (TMT5).
- P 54/10: Svarte omløpstall. Fra Tyskland til Texas (TMT4).
- P 53/10: Aktiv på biblioteket. Tall fra tjue folkebibliotek (TMT3).
- P 52/10: Hva er det bibliotekarer kan? Informasjonskompetanse i teori og praksis.
- P 51/10: Allvitende bibliotekarer. Det er ikke nok å kunne søke ….
- P 50/10: Oppholdstid på biblioteket. Bedre enn besøk (TMT2).
- P 69/10: Vårtegn i byen
Februar
- P 49/10: Besøk på biblioteket. Toppen nådd rundt 2005 (= Tegning med tall 1).
- P 48/10: Politisk storslalåm. Departementet vingler.
- P 47/10: Praktisk statistikk. Trettifem indikatorer er ute på høring.
- P 46/10: Løft blikket. Voksende forvaltningsmakt.
- P 45/10: Røde omløpstall. Vi drukner i bøker.
- P 44/10: Trafikken vokser. Gode nyheter på nettet.
- P 43/10: Nye data på Hamar. Hvilke indikatorer krever ny datainnsamling?
- P 42/10: Kunnskapsløpet. Lesefag er billigere enn laboratoriefag.
- P 41/10: Helt på styr. ABM-styret trekker seg.
- P 40/10: Nye indikatorer. Eksempler fra Buskerud.
- P 39/10: Tre typer medarbeidere. Praktikere, akademikere og forvaltere
- P 38/10: Gummitapperne. Der oppkjøperne har monopol.
- P 37/10: Sulten hornugle. Faglige spørrekasser
- P 36/10: Universitetsklemma. Tøffe tak på Sørlandet
- P 35/10: Spørrekasse for elever . Etterspørselen dreier
- P 34/10: Spør en biolog. Imponerende spørrekasse
- P 33/10: En lærer kan spørre …. Vanskelige oppgaver
- P 32/10: Biblioteksvar og nettet. Nettet viktigste kilde
- P 31/10: Oslo og Frascati. Her bestemmes begrepene
- P 30/10: Forskning uten penger. Universitetet i Agder sier fra.
- P 29/10: Universiteter og høyskoler. To alen av samme stykke?
- P 28/10: Bør NB få prøve seg?. Lydhørhet etterlyses.
- P 27/10: Informasjon og sveitserost. Vi sier informasjonkompetanse – og gaper over mer enn vi kan mestre
- P 26/10: Vitenskapens helter. De 37 samuraier
Januar
- P 25/10: Kulturens helter. De 37 mest siterte i 2007
- P 24/10: Langt til havs. Henrik Sjøfareren skaper problemer.
- P 23/10: Wikipedia langt foran. Brukerne foretrekker WP
- P 22/10: Norsk kunnskap. Tredve prosent av SNL handler om Norge
- P 21/10: Når folket tar feil ... må det læres opp
- P 20/10: Hvem bruker Biblioteksvar?. Leksehjelp for skole-elever.
- P 19/10: Kommunegrått hår. Bibliotekarene trenger en omdømmekonsulent.
- P 18/10: Bibliotekfag i FRIDA. Tre års fagpublisering – i godkjente kanaler
- P 17/10: Gode, gamle SNL
- P 16/10: La millionene rulle
- P 15/10: Hvem trenger referanse?
- P 14/10: Kunnskapsnyheter
- P 13/10: Aktive blogger fra 2008. Lite politikk, men mye kreativitet.
- P 12/10: Bibliotek og byplanlegging. Fjordbyen Oslo og Nye Deichman
- P 11/10: Praksisbasert undervisning. Når praktiske spørsmål krever svar.
- P 10/10: Statistikkens tiår. Mennesket spår, men tallene rår.
- P 9/10: Konkurransen i læringslivet. Utviklingsstrategier på kunnskapsmarkedet.
- P 8/10: Død eller aktiv?. Status for fjorårets nye blogger.
- P 7/10: Asker på topp. Årets bibliotek i tall.
- P 6/10: Romantikk i Vest. Hvem leser hva blant innvandrere og nordmenn?
- P 5/10: Hva produserer du?. Nå er det leveransene som teller.
- P 4/10: Innvandrernes bibliotek. Hvordan utnytter de biblioteket?
- P 3/10: Kultiverte innvandrere. Uvanlig høye tall for bibliotekbruk.
- P 2/10: Aktive brukere fra Sør. Ny og spennende statistikk om innvandrernes bruk av bibliotek og medier.
- P 1/10: Leseåret 2009. Dette leste Plinius.
Legg igjen en kommentar