I dag er jeg i Stavanger – og holder seminar om informasjonkompetanse på universitetet.
Det er sekstifem påmeldte – og jeg ser fram til å prate med gamle kjente som Anette Kure, Bente Rasch og Vidar Lund – som jo har flyttet fra Kirkenes i Sør-Varanger til Bryne i Time på Jæren.
[2200]
Det ble en livlig og hyggelig dag – med tapas til lunsj. Bibliotekets pedagogiske rolle – som også dreier seg om rollen som pedagogisk pådriver – sto i sentrum. Vi holdt til i hovedbygget på det nye campus – Arne Rettedals hus – og teknikken fungerte upåklagelig.
Et sosio-teknisk miljø
Selv om besøket var kort, var atmosfæren eggende. Universitetet i Stavanger er det Høgskolen i Oslo satser på å bli – altså et profesjonsuniversitet. Men Oslo-miljøet er svært preget av offentlig sektor, med store samfunns- og omsorgsfag. Stavanger er tettere koplet til tekniske miljøer – og jeg tror en likevekt mellom de to kulturene – den sosiale og den tekniske – er en fordel.
Ikke minst på bibliotekene.
Bibliotekfaget forstås best som et sosio-teknisk fagområde. Kunnskapssamfunnet trenger bibliotekaren som en sosio-teknisk profesjon I likhet med arkitektur krever bibliotekfag en dobbelt mestring – av tekniske systemer og sosial samhandling – i samspill med systemene.
Legg igjen en kommentar