Plinius

fredag, april 3, 2009

P 53/09: Flerkulturell rekruttering: 7%

Filed under: Uncategorized — plinius @ 8:30 am

kirstenFor et år siden markerte bibliotekmiljøet starten på Mangfoldsåret.

På et godt besøkt møte i Oslo i januar 2008 poengterte Kirsten Leth Nielsen at

det vesteuropeiske biblioteket er sterkt dominert av hvit middelklasse. Skal man komme videre må det rekrutteres fra brukernes egne miljøer og språk. NBFs virkeplan for perioden 2008-2010, som ble vedtatt i Trondjheim i mars 2008,  inkluderte punktet: NBF skal arbeide for å rekruttere fleire bibliotektilsette med minoritetsbakgrunn.

Studentstatistikken fra Oslo (januar 2009) viser at vi har kommet nokså kort. Med bare sju prosent minoritetsstudenter ligger bibliotek- og informasjonsutdanningen under de aller fleste utdanninger ved Høgskolen i Oslo.

Vi har svært lite systematisk kunnskap om hvorfor det er slik.

Jeg tror studiets innhold og arbeidsformer setter svært store krav til ferdigheter i norsk språk og kultur.  Interessen for å gjøre selve faget mer flerkulturelt har vært moderat. Samtidig er det nok riktig at bibliotekyrket ikke gir særlig status i mange innvandrermiljøer. Tekniske og økonomiske fag er langt mer populære.

Men dette er ikke teser som må forsvares, men hypoteser som bør undersøkes. Skal NBF lykkes, må vi vite mer om hvilke faktorer som står i veien for flerkulturell rekruttering.

Ressurser

Plinius

VEDLEGG A

Fra Kirsten Leth Nielsens foredrag:

Vi kan jo bruke vår egen norske biblioteksektor som eksempel. Norske bibliotek befinner seg i et av de rikeste og fredeligste områder på kloden. Likevel kommer de til kort hvis vi ser på dem i et flerkulturelt perspektiv.

Til tross for at utgangspunktet i Bibliotekloven er et gratis allsidig tilbud til alle borgere som bor i landet er det ikke til å komme bort fra at folkebibliotekene er utviklet av middelklassesiktet med de konsekvenser det får:

Bibliotekene er først og fremst et tilbud bygget opp av og for den nordiske hvite majoritetsbefolkning, fortrinnsvis middelklassen. Dette avspeiler seg både i personalet, tjenestene som tilbys og samlingenes innhold.

  • Bibliotekledere og bibliotekarer med annen språk-, eller kulturbakgrunn enn den nordiske kan telles på en hånd.
  • Bevisst samlingsutvikling som har som mål å skape forståelse og kontakt mellom majoritet og minoritet er praktisk talt fraværende.
  • Brukere med annen kulturell eller språklig bakgrunn ses som regel på som problematisk og først og fremst som en gruppe som «trenger spesielle tiltak», ikke som en ressurs.

Når det gjelder fag- og forskningsbibliotekene er status omtrent den samme. Fagbibliotekmiljøet har ennå ikke tatt inn over seg at mange av deres brukere er innvandrere av første generasjon eller gjestestudenter fra alle verdenshjørner.

VEDLEGG B

Over 50 prosent minoritetsstudenter

  • Bachelorstudium i bioingeniørfag
  • Bachelorstudium i farmasi – reseptarutdanning

Førti til 50

  • Bachelorstudium i revisjonsfag

Tredve til 40 prosent

  • Bachelorstudium i velferdsfag
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Data
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Bioteknologi og kjemi

Tjue til 30 prosent

  • Bachelorstudium i informasjonsteknologi
  • Bachelorstudium i tannteknikk
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Maskinlinje
  • Bachelorstudium i sykepleie – deltid
  • Bachelorstudium i anvendt datateknologi
  • Bachelorstudium i radiografi
  • Bachelorstudium i administrasjon og ledelse
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Elektro
  • Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Bygg

Ti til 20 prosent

  • Bachelorstudium i sykepleie
  • Bachelorstudium i utviklingsstudier
  • Bachelorstudium i ergoterapi
  • Bachelorstudium i ingeniørfag – Energi og miljø
  • Bachelorstudium i sosialt arbeid
  • Bachelorstudium – førskolelærerutdanning, deltid
  • Bachelorstudium i barnevern

Under 10 prosent

  • Bachelorstudium – førskolelærerutdanning
  • Bachelorstudium i journalistikk
  • Bachelorstudium i kunst og design
  • Bachelorstudium i barnevern – deltid
  • Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
  • Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap (ca. 7%)
  • Allmennlærerutdanning
  • Bachelorstudium i fysioterapi
  • Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
  • Bachelorstudium i fysioterapi – mensendieck
  • Bachelorstudium – faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.