Plinius

onsdag, desember 16, 2009

P 178/09: Spørrekassene sliter

Filed under: web 2.0 — plinius @ 1:27 pm

Framtida til Biblioteksvar ser ikke lys ut.

Jeg vet ikke om det finnes noen begrunnelser for budsjettkuttet – eller analyser av tjenesten – på nettet. Men svenskene har nylig vurdert den svenske spørrekassen – Fråga biblioteket, og resultatene peker nok i samme retning.

Dagens modell krever mye ressurser – og brukerne klarer mer og mer på egenhånd.

Bibliotekenes digitale spørretjenester har ikke helt tatt inn over seg overgangen fra formidlingskultur til delingskultur. Brukerne henvises riktignok til et nettverk – men dette er et nettverk av bibliotekarer. Hverken Norge, Sverige, Danmark eller Finland har trukket inn brukerne som kunnskapsressurs.

Brukerne finner i stadig høyere grad  egne svar på nettet. De fleste spørsmål som gjenstår, kan andre brukere svare på – slik Yahoo Answers viser.

Også i fagbibliotekene synker etterspørselen – både USA og Sverige har rapportert om mer enn tredve prosents nedgang i det totale antall referansespørsmål i akademiske bibliotek siden åe 2000.

I vedlegget gjengir jeg noen avsnitt fra Viveca Nystrøms rapport.

Ressurser

VEDLEGG

(E)n virtuell tjänst som ska möta människors behov, måste vara mer komplex i sitt utbud och  innehåll än Fråga biblioteket i sin nuvarande form.

I dagsläget besvaras ca 22 000 frågor per år, vilket är ett hundratal per dag. Bördan fördelas mellan 9 högskolebibliotek och drygt 70 folkbibliotek.

Bibliotekens referensservice, dvs. vägledning, rekommendation eller hjälp att hitta svar på en fråga, räknas som en kärntjänst på de flesta forskningsbibliotek.

Under 2008 har forskningsbibliotekens personal besvarat 392 842 inkomna referensfrågor (2007: 452 300 2006: 492 000, 2005: 642 200). Det är en minskning med 13 procent. Minskningen sker både på högskolebiblioteken och på specialbiblioteken.

… antalet referensfrågor visa en vikande tendens medan antalet deltagare i bibliotekens undervisning och antalet digitala pedagogiska resurser ökar

Biblioteksvar.no (Norge):
2004 – 2005 – 2006 – 2007 – 2008

  • E-post:  2394 – 5966 – 9954 – 6488 – 4191
  • Chat: :  11736 – 13542 – 13696 – 13295 – 13359
  • SMS: 0 – 3591 –  3404 – 1873 – 1683

Totalt:  14 130 – 23 099 – 27 054 – 21 656 – 19 233

Kommentar från Vidar Krumins, projektledare:

”De siste årene har man drevet svært lite aktiv markedsføring. En av grunnene har vært at vi har hatt kapasitetsproblemer. Vi har satt igang, og kommer til å sette igang en del tiltak i løpet av dette året for å forsøke å øke trafikken.

Jeg startet en kampanje i begynnelsen av dette året for å gjøre at flere henviste til tjenesten fra sidene sine. Dette har vært relativt velykket. Desverre er det fortsatt ikke alle bibliotek som lenker til tjenesten vår. Trafikken på chat er stabil høy, vi sliter mer med trafikken på SMS og e-post tjenesten.”

Att den position som Fråga biblioteket befinner sig i idag är relativt svag bekräftades både i scenarioplaneringen, och av analysen av tjänstens ställning och framtidsutsikter i Bostonmatrisen. Men det kan vara bra att förtydliga att det inte är kvalitetsbrister, utan människors sökbeteende och preferenser som skapar dåliga odds inför framtiden.

Om man vill möta användaren där användaren är, så måste man sträva mot snabbare svar och det som tidigare i rapporten kallades för ”wisdom of crowds”.

Om Fråga Biblioteket skall lyckas behöver man

  • gå utanför biblioteksvärlden till ställen där kunskapen finns
  • utveckla en bättre intern samordning (knowledge management?) så att den gemensamma kunskapsmassan utnyttjas och utvecklas

Bristande förmåga att ta fram mål kan bero på otydlig ledning och styrning, vilket är fallet när det gäller Fråga biblioteket.

2 kommentarer »

  1. Flere spørrekasser her http://www.google.com/Top/Reference/Ask_an_Expert/

    Kommentar av plinius — onsdag, desember 16, 2009 @ 9:30 pm

  2. […] kan håndtere referansespørsmålene? De bibliotekariske spørrekassene sliter, skriver Plinius (desember 2009). Den virkelige bikeren der bak i rommet er selvsagt Google. Danske Peter Sondergaard i Gartner […]

    Tilbakeping av Dell’Arte » Blog Archive » THINK! — mandag, juni 20, 2011 @ 9:07 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: