Plinius

fredag, november 18, 2011

P 171/11: : Kan alle dyr svømme?

Filed under: referanse — plinius @ 8:50 am

Biblioteksvar holder koken.

Her er tjue spørsmål fra skole-elever de siste månedene. De fleste er typiske lærerspørsmål.  Hvilken femtenåring går rundt og lurer på de forskjellige retningene innenfor Islam? 

  1. Hvor finner jeg info om perioden silur?
  2. Hva er torskens ulike livsstadier? («hva er torskens sinn ulike livsstudier?»)
  3. Jeg trenger fakta om popmusikk, også noe om Michael Jacksons popmusikk!
  4. Hvordan forhold hadde inkaene til tid, og hvordan symboler hadde de?
  5. Hvordan påvirket den industrielle revolusjonen de økonomiske og sosiale forhold i Norge og hvordan kan det forklare utvandringen til Amerika?
  6. Hva er vond tro i Sartres eksistensialistiske perspektiv?
  7. Hvordan kan arkitekturen fra antikkens Hellas ha påvirket oss i dag?
  8. Hvilket kosthold har dem i landet Rwanda ?
  9. Mat fra Rhones-Alpes: tradisjonsmat eller råvarer fra dette området
  10. Hva var klimaet i prekambrium?
  11. Hvilke røtter har det offentlige helsevesen i Bergen
  12. Trenger litt informasjon om refraktometer og spektrometer, hva disse metodene går ut på, hva definisjonen er, og hvordan de blir brukt
  13. Hvordan er dyre og planteceller bygd opp?
  14. Hvilke motsetninger er det mellom Freuds og Sartres syn på frihet?
  15. Hvorfor er ergonomi viktig?
  16. Kristendommens kår i romeriket (eleven klagde over mange treff på Romerike …)
  17. Hvordan er virus bygd opp ?
  18. Hva legges det vekt på i en hermeneutisk undersøkelse?
  19. Jeg lurer på forskjellen mellom de forskjellige retningene innenfor Islam er, og hvordan forskjellene påvirker samtiden?
  20. Kan alle dyr svømme?

Bare det aller siste hører til kategorien nysgjerrig-Per. Det ser ut til at sjiraffer, orangutanger, gorillaer og noen beltedyr (bildet) ikke kan svømme.

Noen tilhører sannsynligvis serier av spørsmål.

  • Hva var klimaet i pre-kambrium/kambrium/ordovicium/silur …
  • Hva slags kosthold har folk i Rwanda/Burundi/Tanzania/Kenya …
  • Mat fra Rhônes-Alpes/Picardie/Auvergne/Languedoc-Roussillon …
  • Hvilket forhold hadde inkaene/mayaene/aztekerne/egypterne til tid – og hvilke symboler hadde de …

Fornuftige lærere vil sjekke svarene før de sender elevene ut i den store verden. Prekambrium hadde ikke noe klima – perioden varte fire milliarder år. Er det noe skille av betydning mellom Rwanda og Burundi når det gjelder mat? Andre spørsmål egner seg bedre som doktoravhandlinger. Hva tenker læreren om Freud og Sartre? Hadde det enda vært Knoll og Tott.

  • Du skal være mot en norskundervisning som gjør barn til amatørjournalister (Georg Johannesen). Rhetorica Norvegica, s. 11.

Men bibliotekarene gjør så godt de kan – også når oppgavene er mer eller mindre meningsløse.  Det er læreren som bestemmer.

Dannelse

Ubrukt viten forfaller.  Hvor mye «kunnskap» er borte vekk et år etter eksamen – fordi den ikke lever videre i en sosial praksis. Når snakket du sist med naboen om torskens livssyklus og inkaenes tidsbegrep?

Selvsagt må ungdommen lære om kristendommens kår i Romerriket.  Hvis ikke, vil konsekvensene bli ubeskrivelige. Men hva husker lærerne selv fra romertida? Og hvilken periode skal elevene beskrive? Det første århundret e.Kr.? Adoptivkeiserne? Overgangsperioden 180-230? Soldatkeiserne? Dominatet fra Diokletian til Konstantin den Store? Kristendommen som statsreligion?

Slike kunnskaper er våre dagers latin. Helt nødvendige – så lenge man tror på dem. Helt unødvendige – straks de fjernes fra pensum.

Ressurser

1 kommentar »

  1. Definer «elev»: Transportinnretning for spørsmål og svar mellom Schola og Bibliotecha.

    Kommentar av latinalab — fredag, november 18, 2011 @ 9:14 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.