Plinius

onsdag, september 14, 2011

P 139/11: En ny kommunikasjonsstrategi

Filed under: debatt — plinius @ 4:34 pm

Sosiale medier blir stadig viktigere som kanal for informasjon, kommunikasjon og anerkjennelse (omdømme).

Gjennom disse mediene blir langt flere mennesker synlige enn tidligere. Gode og dårlige nyheter sprer seg gjennom nettverkene uansett hva massemedia måtte mene. De fleste mennesker har mer tillit til folk den kjenner enn til ledere de ikke har noe forhold til. De sosiale teknologiene innbyr til samtaler på tvers.

Amerikanske bedrifter ber nå de ansatte om å representere virksomheten utad – også gjennom sosiale medier (Se Vedlegg).  Høgskolen i Oslo og Akershus har også synspunkter på hvordan vi skal te oss.  Organisasjonen har startet med forsiktig bruk av sosiale medier. Foreløpig har HiOAs egne nettsteder mye informasjon, men lite dialog. På dette planet ligger nok USA foran.

Forøvrig betraktes kommunikasjon som noe nøytralt, saklig og objektivt. Alle teoretikere jeg har lest, erkjenner at organisasjoner preges av interne spenninger og motstridende interesser. Jeg tror ikke HiOA er noe unntak. Men våre styringsdokumenter – her kommunikasjonsstrategien – presenterer en idealisert verden:

Ambassadørene

Alle høgskolens tilsatte og studenter er ambassadører for høgskolen.

  • Kvalitet, åpenhet og troverdighet skal kjennetegne all kommunikasjon.
  • Den sammenslåtte høgskolen på vei mot universitet skal aktivt dele og ta til seg kunnskap.
  • Institusjonen skal vektlegge aktiv bruk av moderne kommunikasjonsteknologi og ta i bruk et bredt utvalg av virkemidler.
  • Kommunikasjonsarbeidet skal kvalitetssikres, kommunikasjonstiltakene evalueres, og kommunikasjons- og veiledningskompetansen styrkes i alle ledd i organisasjonen.

Kommentarknappen på HiO-nettet ble fjernet ved overgang til HiOA 1. august 2011. HiAk har aldri hatt denne muligheten. Jeg ser fram til å diskutere kvalitetssikringen, evalueringen og kompetansen som førte fram til dette opplegget.

Målgrupper

  • Budskapet må skreddersys i kommunikasjon med målgruppene.
  • Det er viktig at alle er bevisste hvilke målgrupper de kommuniserer med, og hvor høgskolen skal bygge opp tillit, befeste og bedre sitt omdømme, som en av landets sentrale høyere utdanningsinstitusjoner.
  • Man må kunne skille mellom de situasjoner der man skal opptre saklig og objektivt, og de relasjoner hvor markedsføring og påvirkning er viktig, uten å bli usaklig eller subjektiv.

Tre muligheter, altså:

  1. Saklig og objektiv
  2. Ikke usaklig eller subjektiv – men heller ikke saklig og objektiv.
  3. Usaklig og subjektiv

Neste spørsmål blir: hvem skal foreta vurderingen?

Ansvar

  • Rektor og administrerende direktør er ansvarlige for informasjon og kommunikasjon ved den sammenslåtte høgskolen.
  • Dekanene og andre ledere av enheter er ansvarlige for at kommunikasjon implementeres i planer og følges opp gjennom konkrete tiltak og aktiviteter.
  • Alle er ansvarlige for sin del av kommunikasjonen.

Hvilken del av kommunikasjonen er Plinius ansvarlig for, mon tro?

Avsnittet om uttalelser på vegne av institusjonen er flyttet til en ny bloggpost.

Ressurser

VEDLEGG

  1. Firms are increasingly calling upon their employees to “be” the brand.  That is, represent their employer’s brand in new and increasingly personal ways through social digital expressions of themselves.
  2. Meanwhile, there is a “social media miracle” mentality out there that needs to be debunked.  Most people don’t want to be “brand ambassadors” for their firms — it’s simply a fallacy that you can somehow easily convert them just by asking nicely.  And when you engineer programs based on the social media miracle mentality it will inevitably flop due to a lack of authenticity, participation or both.
  3. The method by which companies select their social media spokespersons is often random.  Typically it’s ill-defined, undemocratic and –worst of all — lacking in mutual benefit.  Meanwhile, the traditional means to identify experts and spokespersons (through a PR department…an approach I call “editorial selection”) doesn’t scale to the demands of the social-internet

So the name of the game is this — can you (as a manager of a brand or someone interested in switching on the social-ness of your business) shape the culture, policies and platforms etc within your firm without alienating individuals?

After all, social media or social business inherently demands the participation of some people (um, “social” right?) so you would think your employees have to be there, no?

Kilde

3 kommentarer »

  1. […] biblioteks blogg P 139/11: En ny kommunikasjonsstrategi « Plinius Kongsvinger Kommune » Kongsvinger – landets mest åpne kommune Ditt skattkammer… – […]

    Tilbakeping av Dumping av aktuelle lenker « Norske bibliotekblogger — lørdag, mars 10, 2012 @ 2:44 pm

  2. […] Til sist kom fem minutter om høyskolens teori og praksis mht. kommunikasjon, debatt og beslutninger – se En ny kommunikasjonsstrategi. […]

    Tilbakeping av P 44/12: Samfunnskontakt møter LATINA « Plinius — onsdag, mars 21, 2012 @ 3:10 pm

  3. 100wwww.com

    P 139/11: En ny kommunikasjonsstrategi | Plinius

    Tilbakesporing av 100wwww.com — tirsdag, oktober 14, 2014 @ 3:16 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: