Plinius

mandag, juli 11, 2011

P 114/11: Kompetansebehov ved NTNU

Filed under: 1bib, bibliotek 2.0, fagbibliotek — plinius @ 9:41 am

NTNU-bibliotekarene ønsker seg moderne ferdigheter.

Som del av sitt masterprosjekt har Sølvi Løchen ved Gunnerusbiblioteket foretatt en spørreskjemaundersøkelse om de ansattes opplevde kompetansebehov. De klassiske bibliotekfagene ligger godt under tjue prosent.

De meste etterspurte kompetansene dreier seg

  1. om utpreget digitale bibliotekferdigheter: digital tilrettelegging, databasekunnskap og søketeknikk,
  2. om helt allmenne «relasjonsfag»: kundebehandling, markedsføring og pedagogikk.

Midtsjiktet omfattet ledelse og juss. Også dette er fag som ikke har noen spesiell kopling til bibliotek. Jeg er fristet til å spørre: kan bibliotekaren ende opp som en profesjon uten faglig dybde og profil: jack of all trades, but master of none?

A. Over femti prosent ønsker

  • Digital tilrettelegging 83%
  • Kundebehandling 67%
  • Markedsføring 66%
  • Databasekunnskap 65%
  • Søketeknikk 60 %
  • Pedagogikk 51 %

B. Mellom tredve og seksti prosent

  • Ledelse 44 %
  • Juss 30 %

C. Under tjue prosent

  • Dokumentlevering 16 %
  • Katalogisering 11 %
  • Klassifikasjon og emneindeksering 8 %
  • Annet 9 %

Jeg har rundet av til hele prosenttall (TH)

Ressurser

Sølvi Løchen (2010). Grunnstein i kunnskapsformidlingen eller utgått på dato? Universitetsbibliotekets posisjon og rolle etter Kvalitetsreformen i et strategisk perspektiv. Avhandling for graden Master of Public Administration (MPA) 2009. Copenhagen Business School/Høyskolen i Nord – Trøndelag. – 141 s

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: