Plinius

tirsdag, oktober 23, 2007

P 253/07: Virtuelle skolebibliotek

Filed under: debatt, skole, utdanning — plinius @ 4:08 pm

school.jpgHvordan skal de digitale læringsressursene – for over en million elever, studenter og deres lærere – utvikles og tilgjengeliggjøres i framtidas Norge? Og hvilke interesser har bibliotekene i dette feltet?

I går var det mange som markerte skolebibliotekenes dag. Men hvor mange tenker på Utdanning.no og Skolenett.no som virtuelle skolebibliotek?

Hva er det disse utdanningsportalene prøver å gjøre? De ønsker å lokalisere, vurdere, kvalitetssikre, beskrive, annotere og presentere digitale ressurser – med elever og lærere som sine fremste målgrupper. I mine ører lyder dette som bibliotekariske oppgaver.

Jeg har vært innom Utdanning.no tidligere. Forrige uke så jeg kritisk på begge portalene. Dette er offentlige satsinger av betydelig omfang og med høye ambisjoner. Kvaliteten i forhold til brukeren er ikke like høy. Dette har sikkert flere årsaker.

En av dem er sviktende redaksjonell innsats. Jeg sendte nylig en epost til Utdanning.no – se Vedlegg – og påpekte en rekke feil i teksten om yrket teolog. I stedet for å rette feilene der og da, ble brevet sendt videre til underleverandøren (Jobbfeber.no).

Men tekster kan forbedres. Svakheter i strukturen – som særlig gjelder læringsressursene – har større konsekvenser. Systemene for indeksering, gjenfinning og presentasjon er forvirrende og uoversiktlige. Portalen ser ut til å mangle bibliotekfaglig kompetanse.

Andre har gjort tilsvarende erfaringer.

Nå utlyser Utdanning.no en rekke nye stillinger – med søknadsfrist 12. november. Ingen av utlysningene ser ut til å fange opp behovet for en langt bedre informasjonsarkitektur.

Webredaktøren skal ha

  • høyere utdanning
  • kjennskap til utvikling av nettjenester
  • god muntlig og skriftlig framstillingsevne
  • gode datakunnskaper
  • kjennskap til internetteknologi, tilgjengelighet og søkemotoroptimalisering
  • kjennskap til ulike publiseringsverktøy og bildebehandling
  • evne til både samarbeid og selvstendig arbeid
  • være samfunnsorientert

Alt dette er vel og bra, men fyller ikke behovet for en strategisk, brukerorientert informasjonsarkitekt.

SANU skal ha en prosjektleder med

  • Høyere utdanning
  • Saksbehandlererfaring
  • Vilje og evne til å framdrive resultater
  • Evne til å iverksette, følge opp, koordinere, kontrollere og sluttføre prosjekter og prosjektprosesser
  • Gode kommunikasjonsegenskaper, muntlig og skriftlig
  • Gode samarbeidsegenskaper og evne til å arbeide selvstendig

Utviklingslederen får spørsmål som

  • Har du bred teknologisk kompetanse, spesielt innen internettutvikling og open source?
  • Har du sterke analytiske evner kan du omsette kunnskap i velbegrunnede teknologiske og strategiske valg?
  • ar du erfaring med utvikling og drift av større nettsteder?

Det skal engasjeres tre utviklere + en utvikler i fast stilling:

I frontend har vi som mål å være friske, tenk AJAX og web 2.0/brukerbidrag. Det tekniske hovedfokuset vårt er å følge webstandarder og å lage nettsider som er universelt utformet og dermed tilgjengelige for alle brukere og plattformer.

Universell utforming er en viktig politisk målsetting. Men jeg har en følelse av at organisasjonskulturen kunne trenge en bedre balanse mellom tekniske og digitale ferdigheter, påden ene siden, og brukerrettede og sosiale ferdigheter, på de3n andre.

 

 

VEDLEGG

Tilbakemeldingen til Utdanning.no så slik ut:

Jeg slår opp teolog: http://utdanning.no/yrker/yrke/35995 – og ser at deler av informasjonen gjengis to ganger. Hvorfor det?

Dessuten nevnte jeg noen trykkfeil:

Noen teologer velger uttradisjonelt og arbeider i andre samfunnssektorer som kulturarbeider, journalister eller som personalmedarbeider i det private næringsliv. [Bare en T i «utradisjonelt». I en oppramsing (kulturarbeider, journalister eller som personalmedarbeider) bør vel leddene enten være entall eller flertall.]

  • Hvis man velger å bruke utdanningen sin utradisjonelt – KOMMA …
  • Dersom du ønsker å arbeide med undervisning, er det viktig at man (DU)
  • et an semestrene AV
  • Utdanningen tar sikte på å gi kandidatene innføring i det teoretiske og historiske grunnlag for den kristne tro, samtidig som det DEN
  • Forklaringsfaktorer på vår samtid og historiske sammenhenger. UFULLSTENDIG SETNING
  • Lønnen vil nok kunne avhenge av hvilket fagområde du jobber med KOMMA og i tillegg er det forskjeller mellom ulike bedrifter (skole, privat, offentlig).

Her bør det leses bedre korrektur, etter min mening. …

2 kommentarer »

  1. […] Virtuelle skolebibliotek […]

    Tilbakeping av SK 44/07: Vi trenger ingen ABM-portal « Plinius — søndag, november 4, 2007 @ 12:52 pm

  2. […] Virtuelle skolebibliotek […]

    Tilbakeping av SK 45/07: Fra styring til læring « Plinius — søndag, november 11, 2007 @ 11:25 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: