Plinius

onsdag, mai 8, 2013

P 13/13: Studenter støtter Åmås

Filed under: ungdom, universitet, utdanning — plinius @ 8:13 pm

Åmås traff en nerve med sin studentartikkel.

Bilde: Høgskolen i Lillehammer

Plinius skrev et svar i går. Her klipper jeg fra de andre kommentarene

Pedagogikk

  • Går på fysikk ved UiO … . Etter fire år på utdanningen er det helt opplagt for meg at det er mange professorer som ikke gidder å forberede seg til forelesningene eller bruke tid til å gjøre et kurs interessant og pedagogisk.

Oppfølging

  • Oppfølgning? For meg som snart har gått et år på bachelor-program ved UiO så er det et fremmedord! …  Alt er stort, massivt og bærer preg av å presse inn flest mulig studieplasser på flest mulig emner.
  • Mitt inntrykk er at veldig lite oppfølging gis, og studenten er selv ansvarlig for å se til egen oppfølging. Ingen professorer eller rådgivere ville for eksempel (på eget initiativ) forsøkt å ta kontakt med en bachelorstudent som plutselig uteble fra undervisning eller som ga inntrykk av å «slite med noe». Og det er ingen som belønner gode rådgivere eller professorer (eller straffer de dårlige),… Og på veiledningen må man selv vite akkurat hva man skal veiledes i – det nytter nesten ikke å stille opp uten å vite akkurat hvor man vil. Og har man et studieløp eller forhold litt utenom den vanlige malen? Glem det!

Arbeidsinnsats

  • Heltidsstudenten? Mener du studenten som jobber fra kl 0800 til 1600 med studier? Denne finnes ikke – men det har ingenting med finansiering å gjøre, det er heller det at innholdet i studiene er for lite omfattende, og kravene til arbeid for lave.
  • … det er forskjell mellom studiene. Jeg har opplevd det største klasseskillet innenfor norsk høyere utdannelse. Jeg tok min ved NTNU. Forskjellen mellom arbeidsinnsatsen mellom realistene og samfunnsviterne var enorm.

Pedagogikk

  • Etter å ha brukt de siste 4 årene på henholdsvis, BI, UIO, MF og Høyskolen i Buskerud har jeg følgende kommentar. Det er utrolig hvor mye fokus det er på pedagogikk i grunnskole og vgs mens det er helt fraværende i høyere utdanning. Tiden er forbi at en overutdannet upedagogisk personlighet kan messe i time ut og time inn. … De som jobber med utdanning i høyere utdanning må etterskoleres i pedagogikk og fagdidaktikk og bruke de nye metodene som får bred støtte i undervisningsforskningen. … vi trenger lærere fremfor forelesere i høyere utdanning!

Økonomi

  • Så langt har ekstra ressurser til kvalitetsreformen gått med til flere administratorer mens ingenting har gått til økt tidsressurs … til oss som underviser. 

5 kommentarer »

  1. […] P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen […]

    Tilbakeping av P 23/13: Misbruk av NVI | Plinius — fredag, juni 7, 2013 @ 12:53 am

  2. […] P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen […]

    Tilbakeping av P 25/13: Forskning på akkord | Plinius — søndag, juni 9, 2013 @ 9:31 pm

  3. […] P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen […]

    Tilbakeping av P 33/13: Frisk debatt med Frode | Plinius — fredag, september 13, 2013 @ 2:49 pm

  4. […] P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen […]

    Tilbakeping av P 41/13: Snakk om treet | Plinius — lørdag, september 28, 2013 @ 10:14 am

  5. […] P 13/13: Studenter støtter Åmås. Prioritering av forskning rammer undervisningen […]

    Tilbakeping av P 45/12: Faglig frihet ved HiOA? | Plinius — mandag, oktober 7, 2013 @ 11:36 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: