Plinius

onsdag, oktober 17, 2007

P 248/07: En liten test av Skolenettet

Filed under: bibliotek 2.0, skole, utdanning — plinius @ 9:27 am

integral.jpgDet er kostbart og krevende å vedlikeholde en portal med flere tusen lenker:

  • Kategoriene må kvalitetssikres
  • Ressursene må vurderes faglig.
  • Lenkene må sjekkes hyppig.
  • Annoteringene må oppdateres – og korrekturleses.

Jeg har foretatt en liten stikkprøve hos Skolenettet.no – og er ikke særlig imponert.

Kategorier

Jeg startet med ressurser for elever 8-10. trinn og valgte faget matematikk. Jeg fikk opp en annotert liste over sju ressurser – og seks underkategorier:

  • Funksjoner
  • Måling
  • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk
  • Geometri
  • Statistikk og sannsynlighet
  • Tall og algebra

At «statistikk og sannsynlighet» opptrer to ganger, er forvirrende og meningsløst.

Under Statistikk og sannsynlighet er det ført opp sju ressurser. Ingen av dem har statistikk eller sannsynlighet som hovedtema. To av de sju lenkene er råtne. Annoteringene inneholder trykkfeil som intergrasjon, realtert, Indroduksjon, Iinteraktiv, Terningsspill – pluss to elementære kommafeil.

Under Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk er det ført opp fjorten ressurser. Seks av de fjorten er de samme som står under Statistikk og sannsynlighet. Ingen av de fjorten har kombinatorikk som hovedtema.

Heterogenitet

Den eneste ressursen som bare tilhører Statistikk og sannsynlighet, er Matematikkens verden – et personlig utformet nettsted om ulike emner fra matematikkens historie. Sidene ser ut til å være skrevet i 1998-99 og er ikke oppdatert siden da.

Nettstedet har hobbykarakter – og omfatter en blanding av sentrale og tilfeldige temaer. Forfatteren er en entusiast, men mangelen på faglig redigering og balanse er åpenbar. Som gratis nettressurs gjør Wikipedia – der amatørene kan samle sine krefter – en langt bedre jobb.

Flere av de andre lenkene fører til mer profesjonelle nettsteder om matematikk – noen på norsk og noen på engelsk. For eksempel Databasen Per, som er en langt større, tyngre og mer oppdatert ressurs. Den beskriver seg selv som:

et søkbart matematisk oppslagsverk for Internett som utvikles og drives av matematikk.net.

Per inneholder emner og oppslagsord som forekommer i matematikkundervisningen på ungdomsskolen, i videregående, og til en viss grad på elementært høyskolenivå.

Emnene inneholder kryssreferanser til andre relaterte emner, samt lenker til relevante nettsider.

Det som en elev antagelig vil oppleve som et problem, er at stil, struktur og tilnærming varierer så mye fra nettsted til nettsted. Ressursene er heterogene og følger hver sin logikk – noe som gir en kognitiv belastning på toppen av selve lærestoffet.

Dette ligger i emneportalens natur – og skyldes nettets heterogenitet. Fordi nettet er et ungt medium, er sjangerkonvensjonene lite utviklet. Derfor er det ofte vanskelig å vurdere hva slags tekst man har med å gjøre.

Når det gjelder undervisning i skolen, tror jeg derfor mer på en utbygging av arenaer (som Wikipedia og NDLA) enn av portaler. Derimot kan nok lærerne ha nytte av portaler for å finne stoff de selv kan tilrettelegge.

Ressurser

VEDLEGG

Den ene siden med annoterte lenker til Tall og algebra 8.-10. trinn har i hvert fall tolv trykkfeil (pluss diverse kommafeil):

  1. En samling med små matmeatikkspill
  2. med ulike vaskelighetsgrader.
  3. Eksperimenter i addisjon deog subtraksjon
  4. titallsystemet
  5. Mattehjelp er en del av Puggandplay som er en TV- og Internett-hjelp flere skolefag for deg som er mellom 9 og 13 år.
  6. Enkle og samtidig utfordrene spill
  7. ekspempler
  8. akriviteter
  9. målenheter,
  10. elipser
  11. Last ned en flott avasert kalkulator gratis
  12. Her finner du nyttige enker

Jeg har også tatt for meg de 83 ressursene om matematikk i emneportalen Detektor og sett etter trykkfeil i annoteringene.

Jeg fant bare to – og ingen av dem var brølere:

  • Bernouilli-forsøk – det skal være Bernoulli
  • Statistikk terminologi – det må enten være Statistisk terminologi eller Statistikkterminologi

Dessuten en kommafeil eller to. Også emneinndelingen (kategoriene) var langt mer anvendbare.

En – null til bibliotekarene!

6 kommentarer »

  1. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av P 249/07: Den mørke middelalder « Plinius — torsdag, oktober 18, 2007 @ 12:47 pm

  2. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av P 250/07: Wikipedia + Google danker ut portalene « Plinius — fredag, oktober 19, 2007 @ 12:42 pm

  3. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av SK 42/07: KORG på ville veier « Plinius — søndag, oktober 21, 2007 @ 9:24 am

  4. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av SK 44/07: Vi trenger ingen ABM-portal « Plinius — søndag, november 4, 2007 @ 10:41 am

  5. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av SK 45/07: Fra styring til læring « Plinius — søndag, november 11, 2007 @ 11:32 pm

  6. […] En liten test av Skolenettet […]

    Tilbakeping av P 40/08: Tøft med trillinger « Plinius — lørdag, februar 16, 2008 @ 8:32 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: